Het vergeten monster

Een klant kan ineens heel stiekem veranderen in een monster. Ik bleek tijdens mijn workshop een monstertje vergeten te zijn. Een verhaal over het mopper monster… die iedereen wel eens is tegen gekomen…

mopper monster als klant

Verder varen na het ont-moet festival

Afgelopen week heb ik een workshop mogen geven op het ontmoetfestival. Een online festival waar jij jezelf mocht zijn. We kijken terug op een succesvolle eerste editie die smaakt naar meer. Wat ik vooral zag was de openheid waarmee we met elkaar in gesprek waren.

Ik had mijn workshop meer ingericht als een lezing en zal in een komende editie mogelijk een andere vorm kiezen zodat de theorie die ik deel in praktijk gebracht kan worden.

Ik heb onder andere besproken waarom het belangrijk is om een identiteit te hebben. Natuurlijk om je eigen koers te kunnen varen maar ook om afscheid te kunnen nemen van bepaalde klanten. Onder de noemer dat klanten soms als monstertjes acteren heb ik een vijf types benoemd.

Toen mijn dochter mij gister vroeg of ik misschien ‘mopper eend’ wilde nadoen bedacht ik me ineens dat ik mogelijk een monster over het hoofd had gezien. Het moppermonster.

Hoe herken je een mopper monster?

  • Het is de klant die eigenlijk nooit tevreden is.
  • Het is iemand die zelfs zijn of haar eigen fouten toeschrijft aan jou.
  • De klant die na oplevering nog met correcties komt.

Eerlijk gezegd heb ik hier ook nog wel eens mee te maken. Het lijkt alsof je meerwaarde niet erkend wordt. Let wel, dat is de emotie die zijn of haar gedrag bij je oproept. Dat hoeft niet dè waarheid te zijn. Het kan heel goed voortkomen uit onwetendheid van je klant. Jij hebt net je ziel en zaligheid gestopt in het project en bent tevreden. Hoe kan iemand daar nou op- en aanmerkingen over hebben?

Omgaan met het moppermonster

Hoe ga je om met dergelijke klanten of voorkom je dat het monstertje in hen naar boven komt? Afstemmen. Verwachtingen uitspreken en navragen wat deze voor je klant zijn. Daarnaast is het belangrijk om je project goed te beschrijven. Wanneer is het af? In principe nooit. Ik ben ook iemand die altijd de lat hoger legt. Dat betekend niet dat het project nooit af is. Je kan het project opdelen.

Wees wederom helder wat er in welke fase van een project zit. Milestones. Door het opdelen kan je sneller onderdelen afronden en afbakenen wat er wel of niet bij je deelproject zit. Aanpassingen, wijzigingen en veranderingen van koers binnen een project zijn hierdoor ook beter mee te nemen.

(Deel)Projecten en Fases

Mijn belangrijkste les is geweest dat het vormgeven en de correcties twee verschillende dingen zijn. Daarvoor kan zelfs nog de oriënterende fase zitten. Wat is de vraag achter de vraag. Wat is de werkelijke behoefte. Bij de ontwikkeling van een website kan een technische fase zitten. Hierin stem je de functionaliteiten af. Bij de ontwikkeling van een huisstijl is het zeker van belang om tussentijds een vinger aan de pols te houden.

Voorbeeld van mijn werkwijze

Bij het vormgeven van een rapport heb ik ook altijd twee fases maar die zitten wel vaak in hetzelfde project. Een vormgegeven eerste versie en in het tweede deel volgen de correcties. Mede door mijn ervaring zie ik vaak ook nog onvolkomenheden en val ik door mijn taalgevoeligheid over sommige zinsconstructies. In mijn samenwerking zal ik mijn kritische kijk in een opmerkingen document delen zodat we samen een prachtig rapport maken. We gaan voor het beste resultaat, dan stop ik niet omdat de tijd op is. Zelfs in mijn offerte maak ik daar onderscheid in het ontwerp en de daaropvolgende correcties.

Ben je benieuwd naar de andere monsters?

In mijn workshop ‘Vaar je eigen koers’ noem ik nog een aantal monsters. Ja klanten zijn soms net monsters. In sommige klanten zitten zelfs meerdere verborgen. Je zal zien dat het hebben en vasthouden aan je identiteit er voor zorgt dat je niet meer hoeft te stoeien met Als je nu een vip-ticket koopt van het ontmoetfestival dan kan je alle workshops het hele jaar terug kijken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *