Elektrisch rijden in de praktijk
Sinds november 2018 ben rijd ik elektrisch. In de afgelopen 10 maanden heb ik 20000 kilometer gereden.
Op deze pagina zet ik uiteen hoe ver je kan rijden met een Hyundai Ioniq op papier en in het echt. Daarnaast nog een paar tips over het plannen van je route, handige apps en een (weers)waarschuwing.

Prangende vraag
- Hoeveel km rijdt jij per dag?
Het antwoord
- Gemiddeld rijden auto's 37 km per dag
[bron: cbs]
Wat is het verschil tussen NEDC | WLTP | TBTP
In de folder stond dat je wel 280 kilometer kan rijden met de de Hyundai Ioniq. Maar hoe kan het dan dat ik niet zo ver kom als ik zelf aan het rijden ben? Er zijn een aantal meet methoden:
- NEDC (New European Driving Cycle)
- WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)
- TBTP (Tesla Bjorns Test Procedure)
Per september 2019 is de WLTP van toepassing op alle nieuw verkochte auto’s, inclusief voorraad modellen.

NEDC
WLTP
- Testcyclus
Eenvoudige testcyclus - Testafstand
11 Kilometer - Gemiddelde snelheid
34 kilometer per uur - Invloed van optionele uitrusting
Voor CO2 en verbruik niet meegerekend - Testduur
20 minuten - Rij-fasen
2 fasen; 66% stad en 34% buitenweg - Maximumsnelheid
120 kilometer per uur - Schakelmomenten
vastgestelde schakelmomenten - Testtemperaturen
Metingen bij 20-30 graden celcius
Echte test resultaten
Als je echt meer wil weten van rijeigenschappen van elektrische auto dan kan ik het youtube kanaal van Bjorn Nijland aanraden. Hij rijd altijd even langs een weegbrug om te zien wat de gewichtsverdeling op de assen is en het gewicht van de auto. Verder rijd hij een lang traject met 90km/h en 120km/h. Doordat hij al heel veel elektrische kilometers gereden heeft beschrijft hij ook de verschillen tussen de auto die hij rijdt met andere auto’s. Rijgedrag, functies, bereik en materiaal komen ook aan bod. Met humor en voorzien van een behoorlijke kennis zijn zijn video’s echt de moeite waard om te bekijken. Andere tests die Bjorn altijd doet:
- Bananendozen test
- 1000 kilometer test
- Geluidstest

Meten is weten
Er is rekening gehouden met een veilige marge van 10% batterij + 2% batterij degradatie. Dus je houdt altijd marge over, zodat je altijd kan uitwijken bij defecte lader. Dat is toch iets waar ik bij langere reizen in het buitenland rekening mee hou. In Nederland is de dekkingsgraad met laders bij Lidl, Fastned en Allego goed genoeg om zonder problemen te rijden.
In de zomer zien wij geregeld 240+ kilometer bij volledig opgeladen batterij.
Let op: Door onze auto te voorzien van een Modesta Glascoating is ons bereik met 5 à 6 procent toegenomen. De auto rijdt nu onder de aangegeven waarden in bijvoorbeeld ev-database.nl. Hierdoor rijden we eerder op lange ritten rond de 13 kW/h per 100 kilometer.

Realistisch afstanden die je zonder zorgen kan rijden met specifiek verbruik
Procent | 10,5 kW/h | 11 kW/h | 11,5 kW/h | 12 kW/h | 12,5 kW/h | 13 kW/h | 13,5 kW/h | 14 kW/h | 14,5 kW/h | 15 kW/h | 15,5 kW/h | 16 kW/h | 16,5 kW/h | 17 kW/h |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
100% | 235 | 224 | 214 | 205 | 197 | 190 | 183 | 176 | 170 | 164 | 159 | 154 | 149 | 145 |
94% | 219 | 209 | 200 | 191 | 184 | 177 | 170 | 164 | 158 | 153 | 148 | 144 | 139 | 135 |
80% | 181 | 173 | 166 | 159 | 152 | 146 | 141 | 136 | 131 | 127 | 123 | 119 | 115 | 112 |
70% | 155 | 148 | 141 | 135 | 130 | 125 | 120 | 116 | 112 | 108 | 105 | 102 | 98 | 96 |
60% | 128 | 122 | 117 | 112 | 108 | 103 | 100 | 96 | 93 | 90 | 87 | 84 | 81 | 79 |
50% | 101 | 97 | 93 | 89 | 85 | 82 | 79 | 76 | 73 | 71 | 69 | 67 | 64 | 63 |
40% | 75 | 71 | 68 | 65 | 63 | 60 | 58 | 56 | 54 | 52 | 51 | 49 | 48 | 46 |
30% | 48 | 46 | 44 | 42 | 40 | 39 | 37 | 36 | 35 | 34 | 33 | 32 | 31 | 30 |
20% | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 17 | 16 | 15 | 15 | 14 | 14 | 14 | 14 | 13 |
10% | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
MARGE | 27 | 25 | 24 | 23 | 22 | 22 | 21 | 20 | 19 | 19 | 18 | 18 | 17 | 16 |
94% |
Waarom zit de laadklep niet op dezelfde plek?
Bij auto’s van Europese en Aziatische makelij zit de tankdop op verschillende zijde van de auto. Dat dit bij elektrische auto’s ook niet universeel is blijkt wanneer je met de Ioniq op pad bent. Verklaring voor afwijkende positie kan liggen aan voor welk doel de auto is ontwikkeld. De Nissan Leaf en de Renault Zoe hebben het laadpunt in de neus. Beide zijn enkel als volledig elektrische auto ontwikkeld. Bij de BMW I3 zit de laadplek voor aan de zijkant. In het verleden is de auto voorzien van REX (Range Extender). Bij veel plugin hybrides zie je de laadplek op dezelfde plaats zitten.
De Ioniq is ontwikkeld om drie types aan te bieden: Hybride, Plugin hybride en volledig elektrische aandrijflijn. Dus bij de Hyundai Ionic zit de laadplek waar je normaal zou tanken. Dit heeft gevolgen bij het laden. Wanneer de laadkabel kort is, zal je geregeld draaien en keren om gebruik te maken van de laadpaal.

Hoe vindt je een laadplek?

In Nederland zijn al meer dan 30.000 laadpalen. Met de plugsurfing app kan je snel zien waar je kan laden en hoe ver het is vanwaar jij nu bent. Persoonlijk vind ik het super handig om te filteren op laadsnelheid en met wat voor stekker je wil laden. Zie je geen laadpalen, probeer dan in te zoomen. Het type stekker bij het laadpunt wordt genoemd en waar mogelijk ook de beschikbaarheid van de punten. De prijzen worden weergegeven per minuut of per kWh.
Apps die je kan installeren:
- Plugsurfing
- Chargemap
- Fastned
- Einfach stromladen
- Smoov
- New motion
- Ecotap
- Fortum
- Medlem
- E-charge
Weersinvloeden
Dat temperatuur invloed heeft op de afstand die je kan rijden met een elektrische auto is bekend. Doordat het heel inzichtelijk is wat het verbruik is van de de auto kan je eigelijk ook aflezen wat tegenwind en regen doet met het bereik van de auto. Afgelopen december zagen we dat bereik met 10% daalde door wind en regen. Natuurlijk ligt het verbruik van een petrochemische auto ook hoger maar bij een elektrische auto ben je er meer bewust van.
Over het algemeen laad een accu die op ‘temperatuur’ is sneller dan een koude accu.
Beste manier om je route te plannen is via de website: abetterrouteplanner.com
We zijn verbaasd over hoe precies deze site kan vertellen wat je verbruik is. De site houdt rekening met temperatuur, wegdek, wind en daling / stijging.


Efficient rijden...
We deden afgelopen zomer een dagtrip in Noorwegen over Hardangervidda en knepen hem behoorlijk toen we boven op de berg ons bereik zagen teruglopen naar 55km. Het was er 2 graden en we zouden nog 35 kilometer rijden voordat we bij onze laadplek uit zouden komen. Door de daling van bijna 1100 meter kwamen we uiteindelijk met 60km bereik nog in de accu aan… Zo efficient is de Ioniq, en Abetterrouteplanner had dit exact voorspeld!
Snelladen in Europa
Het merendeel van de snelladers hebben een vermogen van 50 kW. Er gaat bij het laden ook wat energie verloren. dus houdt er rekening mee dat je daar ongeveer 43 kW kan laden per uur.
De snelste laders kan je vinden in de apps. Maar er zijn op dit moment maar vier providers die de snelle laders hebben:
- FastNED
- Allego
- Ionity
- Fortum

Snelladen met Ioniq (2016-2019)
Omdat de Ioniq theoretisch kan laden met 70 kW heeft het wel degelijk zin om bij de snelste laders te gaan staan. Laden gaat 30% sneller. Ervaring: dit betekend dat je ongeveer met 1 kWh per minuut kan laden tot 78%. Je zal 7 minuten sneller zijn wanneer je laadt tot 80%.
Een Hyundai Ioniq laadt bij de snellader tot 94%, daarnaast loopt de snelheid van het laden terug na 79%.

Laadtijden Ioniq - Type 2 stekker
Contact | Volt en Ampère | Vermogen | Tijd | Bereik per laaduur |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2,3 kW | 14u30m | 13 km/u |
1 Fase 16A | 230V / 1x16A | 3,7 kW | 9 uur | 22 km/u |
1 Fase 32A | 230V / 29A | 6,6 kW | 5 uur | 39 km/u |
3 Fase 16A | 230V / 16A | 3,7 kW | 9 uur | 22 km/u |
3 Fase 32A | 230V / 29A | 6,6 kW | 5 uur | 39 km/u |
De Ioniq heeft enkel een 1 Fase omvormer en kan maximaal met 29 ampère omzetten. Deze tabel geeft de laadtijd van 0% tot 100% aan.
Ervaring: Je zal merken dat je nooit volledig leeg begint met laden. Eigenlijk geldt dat je in één nacht de auto wel laden aan een gewoon stopcontact.
Laadtijden Ioniq - CCS stekker
Contact | Maximaal vermogen | Nominaal vermogen | Tijd | Bereik per laaduur |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 49 kW | 46 kW | 27 min | 300 km/u |
CCS (175 kW DC) | 69 kW | 65 kW | 19 min | 430 km/u |
CCS (350 kW DC) | 69 kW | 65 kW | 19 min | 430 km/u |
Let op: Deze tabel geeft de laadtijd van 10% tot 80% aan.
De Ioniq laadt voor zijn tijd (2016) heel snel. Hij laadt 30% sneller vergeleken met de Renault ZOE, BMW I3, Nissan Leaf, en Volkswagen E-Golf.
Ervaring: pauzes met kinderen duren langer dan het laden.
E-book - Coming Soon
- 5 Mythes doorbroken
- Ervaringen

De proefrit
Het vervolg
Xpel Glasscoating en Spuiterij
Meer weten over Hyundai Ioniq?
Deze youtube-kanalen kan ik aanraden om te kijken: