Wat kost laden nu echt?

Stijgende prijzen en dito verbazing

Met stijgende verbazing heb ik de media zien schrijven over de prijs verhoging van Ionity. Het zou 500% duurder zijn. In dit artikel schrijf ik over de werkelijke laadkosten van elektrisch rijden.

Wat kost laden nu echt?
In de media lees je de wildste verhalen over laadkosten. Dit kost laden echt!

Verbruik van een elektrische auto

De kosten van een laadbeurt hangen af van de efficiëntie van de auto en de hoeveelheid kilometers er nog gereden worden. Een bestuurder van een elektrische auto kijkt naar de te rijden kilometers. Er zal gekeken worden naar de benodigde elektriciteit in plaats van de auto overal compleet vol te laden. Er is een groot verschil in het verbruik tussen de diverse auto’s die op de markt zijn.

Formaat van de accu

Naast het verschil in verbruik is de het formaat van de accu ook relevant. De meeste geplande trips worden begonnen met 100% volle batterij. Dat is een groot voordeel ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. De grootte van de accu zorgt voor een grotere bereik. Daardoor zal je minder vaak onderweg bij de snellader staan.

Overzicht verbruik (batterij formaat en kWh per 100 km)

merk type accu kWh verbruik
Hyundai Ioniq 2016-2019 28 14,4
Hyundai Ioniq 2019 38 14,7
Tesla Model 3 Standard Range Plus 47 15,1
Hyundai Kona 39 15,7
Renault Zoë R90 41 15,8
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 73 15,8
Smart EQ ForTwo 16 15,9
Hyundai Kona 64 16
VW UP 32 16,2
Renault Zoë R110 52 16,3
Tesla Model 3 Long Range Performance 72 16,3
Nissan Leaf 36 16,4
BMW i3s 120 Ah 38 16,5
Opel Ampera 58 16,8
VW e-Golf 32 16,8
VW e-UP 16 16,8
Nissan Leaf+ 56 17
Kia e-Soul 30 30 17,1
Kia e-Niro 64 17,1
Kia Soul 64kWh 64 17,3
Kia e-Soul 27 27 18
Smart EQ ForFour 16 18,6
Tesla S Performance 95 18,6
MG ZS EV 44 18,9
Tesla X 95 20,7
Porsche Taycan Turbo 95 22,3
Audi E-tron 50 64 22,7
Jaguar I-Pace 85 22,9
Audi E-tron55 86 23,4

 

Bron: ev-database.org

 

Snellaadstations in Nederland.

Op dit moment zijn er in Nederland 303 snellaadstations. Dat zijn plaatsen waar je kan laden met meer dan 50 kW per uur. Hoewel er dus veel heisa ontstond door de prijsverhoging van Ionity mag je dat zeker relativeren. Er zijn maar zes (!) laadstations van Ionity in Nederland. De vaste (introductie)prijs is nu net als bij andere partijen een prijs per kilowatt geworden.

Misvatting over snelladen

Het is een misvatting te denken dat alle kilometers die we rijden worden geladen bij een snellader. Ja, de kosten van snelladen zijn hoger. Het gaat sneller en de laadpunten staan op strategische plaatsen. Wanneer je langer op eenzelfde plek zal staan wordt er door de elektrisch rijder gekeken naar de regulier laadpaal. De kilowatt prijs is lager tot soms zelfs gratis. De meeste kilowatts worden geladen op bestemming.

Wist je dat er al meer dan 30.000 laadpalen zijn in Nederland?

Wat kost een kilowatt?

De vraag die niet geen passend antwoord kent. Thuisladen kan gratis als je zonnepanelen hebt. Het kan ’s nachts voor daltarief (ongeveer 20 eurocent), of bij een lader in je dorp of stad voor ongeveer 32 cent per kilowatt. Bij een snellader zijn de kosten hoger. Laadprijzen van 59 tot 79ct per kilowatt.

Het wordt helemaal diffuus door de verschillende aanbieders van de laders, laadpassen en zelfs per land.

  • Er bestaan abonnementsprijzen waarna er een lager kilowatt prijs berekend wordt
  • Er bestaan passen met een lager kilowatt prijs. (EINS en MAINGAU)
  • Bij buitenlandse aanbieders kan er bovenop de kilowatt prijs ook nog eens prijs per minuut berekend worden. (GronKontakt, Clever, Fortum)
  • We kennen ook aanbieders die voor een vast bedrag je acculaden. Iets wat voor onze relatief kleine accu minder gunstig is. (E-on en Innogy)

500% duurder is werkelijk onzin

De werkelijke vraag die je dient te stellen is wanneer je eigenlijk laad? Je houdt rekening met hoeveel kilometer je nog moet of waar de volgende lader staat. Daarnaast is het zo dat iedere auto een eigen ideale laadcurve heeft. Dit betekend dat je (meestal) het snelste laad tussen 20 en 80 procent. (Meer informatie over laden lees je op https://vanbrent.nl/ev/accu-leeg-en-laden/

Je zal waarschijnlijk korter laden bij de supersnelle laadpalen van Ionity om enkel te laden wat je nodig hebt. Voorheen bleef je langer staan omdat je een vast bedrag betaalde.Met abetterrouteplanner.com kan je gemakkelijk je route bepalen. Je kan bepaalde de ionity laadstations eventueel vermijden.

Rekenvoorbeeld Hyundai Ioniq

Met onze Ioniq verbruiken we (efficiënter vanwege glaslak behandeling) 13 kWh per 100 km. Met de laadpas van Maingau (Einfach stromladen) betalen we 10 cent per minuut en 35 cent per kilowatt. Bij een hypercharger halen we voor langer rijd snelheden van 63 kWh per uur. Wat betekend dat we in 12 minuten 100 kilometer bijladen.

  • 13 maal 35 cent = 4,55
  • Totale kosten voor 100 km komen op 4,55 !

De media gaat uit van de minst efficiënte wagen die ook nog eens helemaal vol geladen wordt. Dit is vanwege afnemende laadsnelheid onmogelijk een ‘gebruikelijk scenario’. Een rijder van een elektrische auto zal bij langere trips zijn pauzes en laadmomenten samen komen.

Conclusies – Kosten per 100 kilometer

  • Thuisladen middels zonnepanelen is gratis.
  • Thuis laden in weekend tegen daltarief kost 2,86
  • Supersnel laden bij Ionity kan met maingau laadpas voor 4,55
  • Kosten bij Ionity met creditcard 10,27

Mocht je geen laadpas hebben van Maingau. We rijden, ook al laden we bij Ionity, Fastned of Allego voor nog geen 5 ct aan elektriciteitskosten per kilometer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *