Wat is #Rapidgate?

Het fenomeen

Als jij een batterij snellaad dan worden ze warmer. Een gemiddelde elektrische auto zal de batterij actief afkoelen. Zo blijft de batterij op een ideale laadtemperatuur. Begin 2018 kwam men erachter dat de Nissan Leaf laadproblemen had. In dit bericht lees je waardoor dit kwam.

wat is rapid gate - en bestaat het echt

Actief koelen

De Nissan leaf (40kWh -2018) had geen systeem om de batterij actief te koelen. Als je de auto zou snelladen wordt de batterij warmer. De batterij is passief gekoeld. Dit betekend dat doordat je rijdt de rijlucht de batterij zal koelen. Langzaam zal temperatuur lager worden. De temperatuur zal sneller afkoelen wanneer je rijdt dan wanneer je de auto stil laat staan.

Langere laadtijd

Het resultaat bij een passief gekoeld systeem is dat wanneer je tijdens een rit vaker zal snelladen dit invloed heeft op de laadtijd. Bij de tweede of derde keer dat je snellaad zal de laadsnelheid laag zijn. Dit omdat de batterij de warmte niet kwijt kan. Daarnaast wordt er langzamer geladen om de batterij te sparen. Met een lagere laadsnelheid ben je dus meer tijd kwijt om te laden.

Kan je wel ver rijden?

Ik zou zeggen van wel maar je bent wat gelimiteerd. Je kan gemakklijkr 300 à 400 km rijden voordat de laadsnelheid afneemt. Allicht wil je dan toch al een langere pauze houden. Ga je verder dan 500 kilometer achter elkaar dan zal je wel wat hinder ondervinden. Weet dat de snelheid dan afneemt van 45kw naar 22kw. Als je niet zo ver hoeft, of niet zolang achter elkaar rijdt valt het eigenlijk wel mee.

Wil je toch verder rijden dan 500 kilometer op een dag zorg hou dan rekening met:

  • Rij maximaal 100 kilometer per uur op de teller. De tijd die je ‘verliest’ door langzamer te rijden compenseer je door geen verlies van laadsnelheid. (Waarschijnlijk rij je 94km/u GPS)
  • Trek niet te snel op. Dit vraagt extra belasting (dus: warmte) voor de batterij.
  • Probeer niet onder 15% van de batterij te gaan. Dit heeft namelijk ook invloed op de laadsnelheid.
  • Probeer bij de tweede laadstop niet verder te laden dan 75%

Afkoelen en opwarmen

Tesla gaat nog een stapje verder. Wanneer jij aangeeft in een Tesla dat je onderweg wil laden bij een snellader dan zal de auto de batterij op de ideale laadtemperatuur brengen zodat wanneer jij bij de lader aankomt zo snel mogelijk kan laden. Dit betekend dat in de winter de batterij wordt opgewarmd en in de zomer afgekoeld!

Actief of passief gekoelde auto

  • BMW I3 – Actief gekoeld
  • Hyundai Kona – Actief gekoeld
  • Nissan Leaf+(plus) - Actief gekoeld
  • Volkswagen Gold – Passief gekoeld

Rapid Gate Opgelost

In januari 2019 kwam er nieuws dat Rapid Gate was opgelost. Je hoort wel vaker dat Tesla via een over the air update de auto via software nieuwe mogelijkheden biedt. Het merk gaat er zelfs zo ver in dat in een jaar de range  van de auto met bijna 5% was toegenomen door de motor en batterij efficiënter op elkaar af te stemmen. Nissan heeft stilletjes ook een update doorgevoerd. Helaas gaat dat net als bij vele andere auto’s niet via de lucht maar via de dealer. Dus wanneer jij last hebt van #rapid gate in je Nissan Leaf 40kWh, ga naar de dealer voor een software update. Dankzij deze update kan de auto langer ‘goed’ laden.

Conclusie

Nu ken je het fenomeen en weet je waar je op kan letten bij de aanschaf van een elektrische auto. Vraag altijd of er een actief batterij koel management systeem in de auto zit. Zo zie je maar weer dat jij je niet hoeft bang te laten maken door nieuws wat hardnekkig is blijven hangen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *