Voor nul euro van Groningen naar Maastricht?

Kan je voor nul euro naar Maastricht? Dat was de uitdaging deze keer. Er zijn een aantal laders bij winkelketens die gratis zijn. Gedurende de trip kom ik erachter dat ik niet de enige ben die er gebruik van maak. Lukt het me om in Maastricht aan te komen zonder voor het laden te betalen?

Achtergrond informatie. Voor degene die mijn overige blogs over elektrisch rijden niet gelezen heeft: Ik woon in het Noorden van Drenthe; Roden en rij in een 28kWh Hyundai Ioniq. Een koning op het gebied van efficiëntie. Sommige vinden de actie radius wat beperkt en middels mijn blogs wil ik aantonen dat het wel meevalt. Omdat niet iedereen meteen weet waar Roden ligt heb ik voor het gemak gekozen voor een iets andere titel.

Kan je gratis van Groningen naar Maastricht

Roden – Hengelo

9:20 uur - Het vertrek is dus vanuit Roden. De eerste etappe naar (Lidl) Hengelo zal 140 kilometer zijn. Vorig jaar zou ik misschien niet eens een dergelijke etappe lengte aangaan. Tegenwoordig ken ik mijn auto en is mede door de vele laadpalen in Nederland mijn comfortzone gegroeid. Wetende dat een groot deel van de reis over N-wegen zou gaan rekende ik op 13.0kWh per 100 kilometer. Een simpel rekensommetje maakt het makkelijk mogelijk om zo’n afstand dan te rijden. Het weer daarentegen zou mogelijk het verbruik iets verhogen maar het viel mee.

Wat mij opvalt is dat de gemiddelde snelheid over dergelijke wegen toch rond de 85km/h blijft steken. Ik kom aan bij de Lidl in Hengelo en daar staat een gloednieuwe Kona al aan de snellader. Ik baal, nu zou ik meteen een enorme vertraging oplopen als ik echt enkel en alleen gratis laders wil gebruiken. Maar terwijl ik de AC laadstekker aankoppel (daarmee kan ik maximaal 6,7 kWh per uur laden) zie ik dat de Kona niet laadt. Is ie vol? Ik koppel mijn auto aan en ga naar de plaatselijke motor zaak om daar even een sanitaire stop te maken. Terug gekomen komt de bestuurder van de Kona met haar boodschappen bij de auto. Ik vroeg haar of ze wist dat ze niet geladen had. Hoe werkt het dan? Ik weet het niet want ik heb de auto nog maar een dag. Ze bleek niet op start te hebben gedrukt waardoor deze nooit begonnen was met laden.

Neukirchen Vluyn – Maaseik

Vanuit Duitsland de grens over bij Roermond en door naar Maaseik (België). Daar stond helaas ook iemand te laden waardoor ik eerst maar even langzaam bijlaadde. Ik had eigenlijk genoeg bereik over om het hotel in Maastricht te bereiken. Doordat de vrienden die ik daar zou ontmoeten nog een anderhalf uur verwijderd waren kon ik mooi even rusten en laaden. Gelukkig kreeg ik de mogelijkhedi om wederom nog even tot 94% bij te laden. Er volgde nog een gesprek met een enthousiaste Tesla Model X rijder, waarna ik de weg vervolgde naar Maastricht.

Maaseik – Maastricht

Om het Carnaval mee te maken was er bedacht om op vrijdag al in Maastricht te zijn. Hilarisch dat het echte Carnaval pas zondag zou beginnen. Maar het zou die avond de pret niet drukken. Ik reed in alle rust de laatste 32 kilometer. Ik had volgens mij nog 77% over toen ik mijn bestemming bereikt had.Checkte in en bedacht met dat het een lange maar gratis rit was geworden.

Conclusie: Ja het kan, maar…

412 kilometer, 13,3 kWh per 100 kilometer, helemaal gratis gereden. Reistijd was inclusief treuzelen en laden 7 uur en 50 minuten. Je kan er simpelweg niet van op aan dat de gratis laadpaal beschikbaar is. Daarom zou ik een dergelijk trip alleen aanraden als je geduld en tijd hebt. Ik zou een gratis lader enkel opnemen in een rit als het een niet verplicht (eind) doel is.

Gratis van Groningen naar Maastricht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *