Vergroot je bereik door regeneratief remmen

Het bijzondere van het elektrisch rijden is dat je echt heel efficiënt met energie ‘leert’ omgaan. Waar de vroegere Nissan Leaf je uitdaagde om een boompje in het dashboard te laten groeien vertelt de Ioniq ook hoe economisch je rijdt. In dit artikel uitleg over het fenomeen regenereren.

Zo zuinig mogelijk rijden

Bij de Ioniq moet je eerst op de ev knop drukken en dan op eco rijden om je huidige gedrag (van de dag?) en van je afgelopen trips te zien. Waar het rapportcijfer vandaan komt en hoe je het boven een acht krijgen kan is mij onduidelijk. Ik word daar dus zelf niet warm of koud van maar wat ik echt heerlijk vind is om de auto uit te laten glijden. Daar scoor je dan wel geen punten mee mar het is een bijzonder gevoel. Je ziet je verbruik op nul gaan en rijdt door.

Regeneratief remmen

Wanneer er gesproken wordt over het onderhoud van een elektrische auto zegt men gekscherend dat bij de grote beurt enkel de ruitenwissers gecheckt worden en de ruitenvloeistof wordt bijgevuld. De remmen slijten niet want ze worden amper gebruikt. In plaats daarvan gebruikt de auto de motor om de kinetische energie die verloren gaat bij het afremmen weer op te slaan in de accu. Bij regeneratief remmen draait het om rendement en effectiviteit.

Rendement

Geen enkele machine kan 100% efficiënt zijn. Er is altijd verlies. Maar het is wel interessant om te weten dat je ongeveer 60-70% van overgebleven energie weer kan opslaan. Bedenk dat je door het remmen ongeveer 10 tot 20% verliest en daarna gaat er bij het omzetten ook nog 10-20% verloren. Houd er rekening mee dat deze 70% niet betekent dat regeneratief remmen jouw bereik met 70% zal vergroten. Dit betekent eenvoudig dat 70% van de kinetische energie die tijdens het remmen verloren gaat, later weer in versnelling kan worden omgezet. Daarom is het interessant om de effectiviteit van regeneratief remmen te bekijken.

Effectiviteit

Helaas is er niet één antwoord. Het ligt aan diverse factoren. Ben je aan het stijgen of ga je juist de berg af. Rem je veel of kan je juist met een constante snelheid rijden. Er zijn voorbeelden dat men 32% van het totale energieverbruik is terug gewonnen. Maar tijdens normale ritten zou je zeker 15-20% van het totale kWh-verbruik kunnen terug winnen.

We hebben twee aardige voorbeelden van afgelopen zomer in Noorwegen. We reden 20 kilometer zonder maar één procent van ons bereik te verliezen. We gingen de berg af van ons huisje naar de supermarkt 20 kilometer verderop. 0 kWh verbruik over 20 kilometer klinkt leuk, maar bij de weg terug naar boven kwamen we wel op het gemiddelde van 12 kWh per 100 km. Of zoals de tesla rijders zouden beschrijven 120w per km.

Het andere voorbeeld hebben we al eerder genoemd. In een afstand van 35 kilometer nam ons bereik zelfs toe. Tijdens de afdaling van 1100 meter naar zee niveau regenereerden we 47 kilometer bereik erbij.

Hoe doet de Hyundai Ioniq dat?

De Hyundai Ioniq heeft flippers op het stuur waarmee je de remgeneratie instelt in vier standen:

0 – Je auto rolt zonder enige weerstand

1 – Je auto voelt aan alsof je op de motor remt. Het gedrag van een auto die op benzine rijdt. Met het verschil dat je motor de energie op slaat in de accu

2 – Je auto mindert dermate vaart door het regenereren dat je remlicht er ook bij aangaat

3 – Je auto mindert snel af maar zal in het geval van de Ioniq nooit tot compleet tot stilstand komen.

Het gevoel alsof je aan het planeren bent

Je kan deze ook op ‘0’ zetten. Het voelt een beetje alsof je de auto in zijn neutraal / vrij zet. Een groot verschil is wel dat je nog volledige controle over het voertuig hebt. Je kan het snelheidspedaal (gaspedaal) gewoon gebruiken. Er is alleen geen weestand waardoor de auto als het ware zeilt over de weg.

Als je ooit met een zeilboot in planee (planeren) over het water ben gegaan heb je een aardig idee hoe dat kan voelen. Go with the flow. En waar pas je dat dan toe? Te pas en te onpas. Door dat de auto een lage luchtweerstand heeft kan je het gebruiken richting uitvalswegen.

Praktijkvoorbeeld

Stel je rijdt op de snelweg met 120 km/h en de afslag die jij moet nemen nadert. Dan zet je met je flipper het regenereren op nul en glijdt de vanaf het 1200 meter bord zonder nog energie te verbruiken naar je afslag. Met een gangetje van 100 km/h bereik je de uitvoegstrook. Zonder het verkeer tot last te zijn zoef je naar het viaduct omhoog en allicht mag je nog even wat bij regenereren met je flipper zodat je met ongeveer 38 km/h aankomt bij de rotonde/afslag naar dorp of stad.

Maar ook bij nadering van voertuigen, verkeerslichten gebruik je het. Vaak corrigeer je met je flippers hoe snel de auto extra moet afremmen. Je kijkt wat verder vooruit, je anticipeert op iets andere wijze en maakt nog beter gebruik van de efficiëntie van de Ioniq.

Conclusie

Waar je misschien denkt dat je vele meer verbruikt in een heuvelachtig landschap blijkt het tegendeel waar. Het heeft nagenoeg geen invloed. We haalden prachtige gemiddelden. Tijdens onze tochten in Noorwegen flipperen we wat af. Daarmee bepalen we steeds de snelheid, beetje op ‘t pedaal, beetje regenereren, beetje glijden… In de zomer stond bij de volgeladen auto het bereik geregeld op 230 km.

Bereik van de Ioniq 28kWh

  • EPA: 200 km
  • WLTP: 204 km
  • EV-database: 195 km
  • Zomer gecombineerd eigen meting: 230 km
  • Winter gecombineerd eigen meting: 190 km

Disclaimer: je zal nooit het volledige bereik in één keer rijden omdat je niet stil wil komen te staan. Dit betekend dat je in de zomer een trip van 180 km kan maken en in de winter liever na 120 kilometer wil bij laden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *