Transitie in stikstof problematiek

Afgelopen jaar ging het over de stikstof problemen. Door een uitspraak van de raad van staten werden duizenden bouwprojecten stilgezet. Er moesten snel maatregelen genomen worden en zo ontstonden proefballonnetjes. De veestapel moest kleiner en de maximum snelheid omlaag.

mijn opinie over stikstof problematiek

Muggenzifterij

Alsmaar worden regels bedacht en bijgesteld. Achter een bureau wordt gerekend en geknutseld met cijfers. Uitstoot is deel één van het probleem, het draait eigenlijk om waar de stikstof neerdaalt. Dan blijkt ineens dat een derde vanuit het buitenland komt. Stikstof is niet trouwens niet het probleem maar de oxiden wel.

Boegeroep

De bom barstte toen iemand ‘riep’ dat de veestapel maar door de helft moest. Iedereen kon wel een stukje minder vlees eten. Wat zou jij zeggen als ik vertelde dat je met de helft minder inkomen mag rond komen. Ja dat was mijn eerste reactie. Het overgrote deel van de onze agrarische productie is bestemd voor de export. Nederland wordt geroemd om deze efficiënte sector. Het is altijd makkelijk om te oordelen over een andere beroepsgroep. Door te spreken met boeren en installateurs in de branche bleek welke transitie er al gemaakt was. Na nog wat rekenwerk te hebben gelezen was mijn conclusie dat het inkrimpen van de veestapel een klein effect heeft.[1]

Wist je dat de lucht van een varkensstal gewassen wordt?

Dat de uitstoot van daardoor lager is dan een gemiddelde vrachtwagen?

Snelheid op de snelweg

De politiek besloot de maximumsnelheid te verlagen om op korte termijn resultaat te boeken. Het zou de uitstoot direct verlagen. De meningen zijn verdeelt. Hoeveel tijd verlies zou het opleveren? Zouden er minder files komen door reductie in (ernstige) ongelukken? Zou de doorstroom beter worden? Rekenen we ons niet rijk alsof iedereen de maximum snelheid rijdt et cetera. Als het om de uitstoot gaat zou je een uitzondering kunnen maken voor elektrische / waterstof voertuigen. Misschien preken voor eigen parochie omdat ik zelf elektrisch rijdt. Via abetterroutplanner.com blijkt bij mij het kantelpunt bij 110km/u te liggen. Rijdt ik sneller dan levert het mij geen tijdwinst op. In Oostenrijk maken ze onderscheidt tussen elektrische en andere brandstof voertuigen.[2] De maximum snelheid in milieuzones is voor elektrische auto’s hoger. De uitzonderingspositie voor de EV zou elektrisch rijden kunnen stimuleren en daadwerkelijk de uitstoot verlagen.

Mijn proefballonnetje

Wat ik nergens terug lees is wat de luchtvaart bijdraagt aan dit probleem. Kerosine wordt niet belast en er worden geen accijns over betaald. Een groot verschil met andere brandstof. Allicht dat we eens op Europees niveau kunnen kijken wat voor milieucompensatie er op te leggen valt. Met die inkomsten kunnen projecten betaald worden die bijdragen aan een duurzamer Europa. Omdat het grootste deel van de ticket bestaat uit de brandstof, zal de verhoogde prijs van kerosine worden doorberekend in het vliegticket. Ja op vakantie met het vliegtuig wordt duurder.

Ja natuurlijk het is niet mijn beroepsgroep… maar ik denk hierbij: de vervuiler betaald.

Ik ben benieuwd wat jij als oplossing ziet. Geef hieronder een reactie

[1] https://nos.nl/artikel/2300994-miljoenen-varkens-en-kippen-minder-hoeveel-stikstof-scheelt-dat.html
[2] http://geluidnieuws.nl/home/hogere-maximumsnelheid-elektrische-autos-oostenrijk/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *