Waar ik eerder al schreef over range anxiety, wil ik vandaag nog dieper op de materie in gaan. Iedereen weet dat temperatuur invloed heeft op een batterij. Dan kan er nog een mooi afstand beloofd worden – we rekenen ons misschien wel rijk. Of zijn er meer invloeden?

Wat is het verschil tussen NEDC | WLTP | TBTP
In de folder stond dat je wel 280 kilometer kan rijden met de de Hyundai Ioniq. Maar hoe kan het dan dat ik niet zo ver kom als ik zelf aan het rijden ben? Er zijn een aantal meet methoden:
- NEDC (New European Driving Cycle)
- WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)
- TBTP (Tesla Bjorns Test Procedure)
Per september 2019 is de WLTP van toepassing op alle nieuw verkochte auto’s, inclusief voorraad modellen.

NEDC
WLTP
- Testcyclus
Eenvoudige testcyclus - Testafstand
11 Kilometer - Gemiddelde snelheid
34 kilometer per uur - Invloed van optionele uitrusting
Voor CO2 en verbruik niet meegerekend - Testduur
20 minuten - Rij-fasen
2 fasen; 66% stad en 34% buitenweg - Maximumsnelheid
120 kilometer per uur - Schakelmomenten
vastgestelde schakelmomenten - Testtemperaturen
Metingen bij 20-30 graden celcius
Winter gebruik
Bij fotocamera’s en mobiele telefoons zie je dat ook. Hoe kouder de batterij en het weer zijn, hoe sneller deze leeg is. Hoe meer je vraagt van een batterij hoe warmer deze wordt. Ik heb me altijd verbaast dat als ik mijn flits gebruikte op mijn Olympus om-10 dat de batterijen warm werden. Hoe dat in zijn werk gaat weet niet exact. Wat ik wel door ervaring weet is dat mijn batterij van de auto warmer wordt als ik (relatief) hard rij. De koude batterij wordt in winterdagen dus iets warmer en blijkt dan ook efficiënter (lees: sneller) te laden bij een snellader.
Zomer gebruik
In de zomer kan je actieve rijstijl nadelig zijn. Je batterij wordt warmer door het actieve rijden waardoor deze minder efficiënt (lees: langzamer) zal laden bij de snellader. Als een auto geen actief batterij koelingssysteem heeft dan zal dit echt negatieve gevolgen hebben in je laadtijd.
Andere invloeden
Naast de invloed van de buitentemperatuur heeft het wegdek, regen en wind ook invloed op je rijbereik. Met een ‘gewone’ auto let je er niet zo op. Je auto is in die omstandigheden ook minder zuinig. Doordat de oudere en goedkopere elektrische auto’s minder groot bereik hebben is de impact (zeker mentaal) groter.
Werkelijk verbruik
Eigenlijk hangt je rijbereik nog het meeste af van je eigen rijgedrag. Manier om het rijbereik te vergroten:
- Geen gebruik van air conditioning
gebruik bijvoorbeeld stuur- en stoelverwarming - Rijd niet harder dan 100 km/u
- Sinds de stikstof ‘crisis’ is dat geen probleem
- Ga achter een vrachtwagen rijden voor minder weerstand
- Geef je auto een xpel glaslakbehandeling (5% -6% meer range)
- Nat wegdek geeft tot 10% minder verbruik
- Tegenwind geeft tot 10% minder verbruik

Meten is weten
Er is rekening gehouden met een veilige marge van 10% batterij + 2% batterij degradatie. Dus je houdt altijd marge over, zodat je altijd kan uitwijken bij defecte lader. Dat is toch iets waar ik bij langere reizen in het buitenland rekening mee hou. In Nederland is de dekkingsgraad met laders bij Lidl, Fastned en Allego goed genoeg om zonder problemen te rijden.
In de zomer zien wij geregeld 240+ kilometer bij volledig opgeladen batterij.
Let op: Door onze auto te voorzien van een Modesta Glascoating is ons bereik met 5 à 6 procent toegenomen. De auto rijdt nu onder de aangegeven waarden in bijvoorbeeld ev-database.nl. Hierdoor rijden we eerder op lange ritten rond de 13 kW/h per 100 kilometer.

Realistisch afstanden die je zonder zorgen kan rijden met specifiek verbruik
Procent | 10,5 kW/h | 11 kW/h | 11,5 kW/h | 12 kW/h | 12,5 kW/h | 13 kW/h | 13,5 kW/h | 14 kW/h | 14,5 kW/h | 15 kW/h | 15,5 kW/h | 16 kW/h | 16,5 kW/h | 17 kW/h |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
100% | 235 | 224 | 214 | 205 | 197 | 190 | 183 | 176 | 170 | 164 | 159 | 154 | 149 | 145 |
94% | 219 | 209 | 200 | 191 | 184 | 177 | 170 | 164 | 158 | 153 | 148 | 144 | 139 | 135 |
80% | 181 | 173 | 166 | 159 | 152 | 146 | 141 | 136 | 131 | 127 | 123 | 119 | 115 | 112 |
70% | 155 | 148 | 141 | 135 | 130 | 125 | 120 | 116 | 112 | 108 | 105 | 102 | 98 | 96 |
60% | 128 | 122 | 117 | 112 | 108 | 103 | 100 | 96 | 93 | 90 | 87 | 84 | 81 | 79 |
50% | 101 | 97 | 93 | 89 | 85 | 82 | 79 | 76 | 73 | 71 | 69 | 67 | 64 | 63 |
40% | 75 | 71 | 68 | 65 | 63 | 60 | 58 | 56 | 54 | 52 | 51 | 49 | 48 | 46 |
30% | 48 | 46 | 44 | 42 | 40 | 39 | 37 | 36 | 35 | 34 | 33 | 32 | 31 | 30 |
20% | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 17 | 16 | 15 | 15 | 14 | 14 | 14 | 14 | 13 |
10% | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
MARGE | 27 | 25 | 24 | 23 | 22 | 22 | 21 | 20 | 19 | 19 | 18 | 18 | 17 | 16 |
94% |