Rijbereik: Winter / Zomer WLTP NEDC

Waar ik eerder al schreef over range anxiety, wil ik vandaag nog dieper op de materie in gaan. Iedereen weet dat temperatuur invloed heeft op een batterij. Dan kan er nog een mooi afstand beloofd worden – we rekenen ons misschien wel rijk. Of zijn er meer invloeden?

rijbereik - winter zomer echt gebruik

Wat is het verschil tussen NEDC | WLTP | TBTP

In de folder stond dat je wel 280 kilometer kan rijden met de de Hyundai Ioniq. Maar hoe kan het dan dat ik niet zo ver kom als ik zelf aan het rijden ben? Er zijn een aantal meet methoden:

  • NEDC (New European Driving Cycle)
  • WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure)
  • TBTP (Tesla Bjorns Test Procedure)

Per september 2019 is de WLTP van toepassing op alle nieuw verkochte auto’s, inclusief voorraad modellen.

Laden bij FastNED
NEDC
WLTP
  • Testcyclus
    Eenvoudige testcyclus
  • Testafstand
    11 Kilometer
  • Gemiddelde snelheid
    34 kilometer per uur
  • Invloed van optionele uitrusting
    Voor CO2 en verbruik niet meegerekend
  • Testduur
    20 minuten
  • Rij-fasen
    2 fasen; 66% stad en 34% buitenweg
  • Maximumsnelheid
    120 kilometer per uur
  • Schakelmomenten
    vastgestelde schakelmomenten
  • Testtemperaturen
    Metingen bij 20-30 graden celcius

Winter gebruik

Bij fotocamera’s en mobiele telefoons zie je dat ook. Hoe kouder de batterij en het weer zijn, hoe sneller deze leeg is. Hoe meer je vraagt van een batterij hoe warmer deze wordt. Ik heb me altijd verbaast dat als ik mijn flits gebruikte op mijn Olympus om-10 dat de batterijen warm werden. Hoe dat in zijn werk gaat weet niet exact. Wat ik wel door ervaring weet is dat mijn batterij van de auto warmer wordt als ik (relatief) hard rij. De koude batterij wordt in winterdagen dus iets warmer en blijkt dan ook efficiënter (lees: sneller) te laden bij een snellader.

Zomer gebruik

In de zomer kan je actieve rijstijl nadelig zijn. Je batterij wordt warmer door het actieve rijden waardoor deze minder efficiënt (lees: langzamer) zal laden bij de snellader. Als een auto geen actief batterij koelingssysteem heeft dan zal dit echt negatieve gevolgen hebben in je laadtijd.

Andere invloeden

Naast de invloed van de buitentemperatuur heeft het wegdek, regen en wind ook invloed op je rijbereik. Met een ‘gewone’ auto let je er niet zo op. Je auto is in die omstandigheden ook minder zuinig. Doordat de oudere en goedkopere elektrische auto’s minder groot bereik hebben is de impact (zeker mentaal) groter.

Werkelijk verbruik

Eigenlijk hangt je rijbereik nog het meeste af van je eigen rijgedrag. Manier om het rijbereik te vergroten:

  • Geen gebruik van air conditioning
    gebruik bijvoorbeeld stuur- en stoelverwarming
  • Rijd niet harder dan 100 km/u
  • Sinds de stikstof ‘crisis’ is dat geen probleem
  • Ga achter een vrachtwagen rijden voor minder weerstand
  • Geef je auto een xpel glaslakbehandeling (5% -6% meer range)
  • Nat wegdek geeft tot 10% minder verbruik
  • Tegenwind geeft tot 10% minder verbruik
Bereken hoe ver je auto kan rijden
Bereken hoe ver je Hyundai Ioniq kan rijden

Meten is weten

Er is rekening gehouden met een veilige marge van 10% batterij + 2% batterij degradatie. Dus je houdt altijd marge over, zodat je altijd kan uitwijken bij defecte lader. Dat is toch iets waar ik bij langere reizen in het buitenland rekening mee hou. In Nederland is de dekkingsgraad met laders bij Lidl, Fastned en Allego goed genoeg om zonder problemen te rijden.

 

In de zomer zien wij geregeld 240+ kilometer bij volledig opgeladen batterij.

 

Let op: Door onze auto te voorzien van een Modesta Glascoating is ons bereik met 5 à 6 procent toegenomen. De auto rijdt nu onder de aangegeven waarden in bijvoorbeeld ev-database.nl. Hierdoor rijden we eerder op lange ritten rond de 13 kW/h per 100 kilometer.

Meegespoten bumper en Modesta Glass Coating voor verbeterde range

Realistisch afstanden die je zonder zorgen kan rijden met specifiek verbruik

Procent10,5 kW/h11 kW/h11,5 kW/h12 kW/h12,5 kW/h13 kW/h13,5 kW/h14 kW/h14,5 kW/h15 kW/h15,5 kW/h16 kW/h16,5 kW/h17 kW/h
100%235224214205197190183176170164159154149145
94%219209200191184177170164158153148144139135
80%181173166159152146141136131127123119115112
70%1551481411351301251201161121081051029896
60%12812211711210810310096939087848179
50%10197938985827976737169676463
40%7571686563605856545251494846
30%4846444240393736353433323130
20%2120191817171615151414141413
10%33222222222222
MARGE2725242322222120191918181716
94%

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *