Range versus Snelladen

Waar bij de media de nadruk lijkt te liggen op het rijbereik van een elektrische auto blijft de laadsnelheid onderbelicht. Daarnaast worden alle prijsklasse wagens vaak in een vergelijking door elkaar gegooid waardoor er niet een duidelijk beeld ontstaat.

In dagelijks gebruik zijn beide niet echt van belang omdat de meeste dagen je maar 30 kilometer blijkt te rijden. Wanneer je wel langere trips moet maken is misschien de laadsnelheid wel belangrijker dan het werkelijke bereik.

Bereik is overschat. Belangrijker is dat je snel kan laden in mijn opinie

Rijbereik bepalen

De grote van de accu en de efficiëntie bepalen het rijbereik. Je kan dus een grotere accu in de auto stoppen maar als je wagen de aerodynamica heeft van een baksteen kom je er misschien niet eens verder mee. In de eerste generatie Hyundai Ioniq zit een relatief kleine accu van 28kWh. Maar het verbruik ligt op ongeveer 13 kWh per 100 kilometer. Vergelijk je de auto met een Nissan Leaf met 40kWh batterij dan komen ze bijna even ver.

Buffer niet mee rekenen

Simpel weg de accu delen door het verbruik brengt je niet op het bereik. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat de ene fabrikant kijkt naar de gehele batterij en de andere de beschikbare capaciteit communiceert. De Hyundai heeft eigenlijk een grotere batterij. De buffer wordt gebruikt om de batterij gezond te houden. Zo kan het zijn dat een auto met een 90kWh batterij maar 80 kWh beschikbaar heeft!

Wanneer je snelladen gaat…

Je zal je zien dat je minder vaak zal snelladen dan je aanvankelijk zal denken. Ik gebruik de snellaad mogelijkheid enkel bij trips die langer zijn dan het bereik van mijn auto. Het kan natuurlijk voorkomen dat jij thuis of op je werk / bestemming niet kan laden waardoor je genoodzaakt bent vaker bij de snellader te staan. Het is dan fijn als het laden sneller gaat dan het gras groeit.

Het feit dat een maximale laadsnelheid gemeld wordt betekend niet dat dit gehaald wordt en al helemaal niet voor de gehele laadsessie. Iedere accu heeft een andere laadcurve. FastNED heeft een aardig overzicht gemaakt:

Snelladen in de praktijk
Bron: FastNED

Invloed op snelladen

Er zijn een aantal factoren die meespelen bij het optimaal snelladen:

  • De temperatuur van de accu
  • Het vermogen van de laadpaal
  • State of charge bij aankomst (hoe vol is de batterij bij aanvang)
  • State of charge bij vertrek (tot hoe ver ga je laden)
  • Airconditioning
  • Standaard verlies

Temperatuur van de accu. Een koude accu laadt langzamer dan een warmere accu. Een te warme accu zorgt voor een langzamere laadsnelheid.

Het vermogen van de laadpaal. We spreken over een snellader als het vermogen van de laadpaal minsten 50kW is. Maar er zijn snellere laders die 100, 175 of zelfs 350kw kunnen leveren. We noemen het HPC (HyperChargers). Vaak is de auto de beperkende factor. Een BMW i3 kan je wel aan een dergelijke paal hangen maar je accu zal er niet sneller laden. Het is dan ook beter om wanneer beide palen op locatie staan te kiezen voor de paal die bij je past.

State of charge bij aankomst. Mocht je met een bijna lege accu aankomen dan kan het zijn dat het even duurt voordat de maximale laadsnelheid wordt bereikt. Heb je nog meer dan 80% in de accu dan zal het laden ook niet optimaal verlopen

State of charge bij vertrek. In de regel kan je stellen dat je snellaadt tot je het gewenste bereik naar volgende paal heb of tot het moment dat je auto minder snel zal laden. In het geval van de Hyundai Ioniq ligt dat op ongeveer 78%. Zo zal je optimaal laden (Snelheid en tijd).

Airconditioning. Vaak heeft het invloed op de laadsnelheid. Een deel van de energie die de wagen inkomt wordt meteen gebruikt voor de airco. Er zijn maar weinig auto’s die de airconditioning direct uit de laadpaal halen. Deze scheiding zorgt ervoor dat je nog efficiënter laden kan.

Standaard verlies. Bij een gloeilamp en een benzine motor komt veel warmte vrij. Energie die niet gebruikt wordt. Bij het laden zal er ook verlies zijn. Hierdoor komt de hoeveelheid energie die je geladen hebt niet overeen met de energie die sommige laadpalen aangeven.

1000 kilometer rijden

Je merkt pas echt bij langere afstanden wat de invloed op snelladen versus rijbereik is. Bjorn Nyland heeft een aantal auto’s getest. Een van de tests is dat hij 1000 kilometer rijdt. Door de efficiëntie staat de Hyundai Ioniq (zeker qua prijs en accu) hoog op de lijst. Hij laat zelfs nieuwere auto’s achter zich. Dit heeft vooral te maken met de laadsnelheid. Met de Ioniq kan je laden 63kW (catalogus zegt: 70kW)  tot 78%. Met een Zoë laadt je met 43kW. Dus hoewel de Zoë een groter bereik heeft gaat laden een stuk langzamer. Resultaat is dat je na 1000 kilometer een stuk eerder aankomt met de auto die een kleinere accu heeft.

Bron: Björn Nyland

Bovenstaande tabel komt voort uit de prachtige video’s die Bjorn Nyland maakt in Noorwegen. Gedegen lange afstands onderzoek in mijn optiek.

Zeul jij ook een grote batterij mee die je zelden gebruikt?
Met snelladen kom je sneller op je bestemming dan met een groter bereik

Conclusie

Iedere auto heeft zijn voor en nadelen. Kijk naar je eigen gebruik. Je wensen en portemonnee zouden wel eens doorslag kunnen geven bij de aanschaf van en auto.

Waar mensen vanwege hun caravan (trekkracht) een heel jaar lang in een brandstof verslindende auto rijden kan jij je ook afvragen of je daadwerkelijk moet betalen voor een enorme accu met ‘groot’ bereik terwijl je het zelden nodig hebt.

Weet dan dat je zelden hele grote afstanden rijdt, je altijd even kan pauzeren (plassen) en met een snellader op de route je ook hele enden kan realiseren. Bekijk eens hoeveel auto’s in jouw prijsklasse ècht snel kunnen laden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *