Range anxiety is een mythe

Wat is Range Anxiety?

De angst dat een voertuig niet ver genoeg kan om het doel te halen waardoor de inzittenden zullen stranden. De term wordt vooral gebruikt als men praat over elektrische auto’s. Het zou een van de grootste drempels zijn om een dergelijke auto te gaan gebruiken.

In dit blogbericht wil ik term verder belichten en aantonen dat de term beter vervangen kan worden door: Comfortzone.

range anxiety - hoe ver moet je rijden

In de Comfortzone

We kijken nog steeds naar de capaciteit van de batterij, de afstand, efficiëntie maar bovenal welke risico  je wil nemen en je tolerantie voor ongemak.

  • Wat is het ‘afstand’ gedeelte binnen de angst?
  • Wat is je tolerantie tot risico’s zijn voor jou acceptabel?
  • Is het mogelijk om je ‘comfortzone’ te vergroten?

Heel belangrijk is om te achterhalen waar die angst vandaan komt. Heb jij al ervaringen met elektrisch rijden of heb je het alleen van horen zeggen? Daarbij komt dat de afstand die een auto kan afleggen per auto verschilt net als de ‘angst’. Wat je ook mag meenemen dat ook van land tot land verschilt of de angst gegrond is of niet.

 

De comfortzone is groot in Nederland en Noorwegen waar je overal kan (snel)laden.
De comfortzone is groot in Nederland en Noorwegen waar je overal kan (snel)laden.

Hoe ver kan de auto echt?

Vaak wordt er een afstand genoemd die geldt als jij de gehele batterij leeg zou rijden. Dat doe je natuurlijk niet dus reken jezelf niet rijk. Het is een indicatie. Ik heb met een obd-dongel bekeken hoeveel er nog in de accu zit als we bijna bij 0% zitten. Er is nog wel een buffer anders zou de batterij kapot gaan. Over de buffer zal ik later nog een blog schrijven. Ook is (waarschijnlijk) de buffer er, om wanneer de batterij door de jaren heen minder wordt, dit als het aan te vullen.

In Nederland heb je de luxe van HPC (super snel laden) waardoor je in korte tijd veel kilometers kan bijladen. Dus laad ik vaak 100 km bij.

Welk deel van de ‘range’ gebruik je echt?

Als de batterij bijna leeg is zal het vermogen van de auto worden afgeknepen. Je kan enkel rijden met een slakkengangetje iets wat ook wel ‘turtle-mode’ genoemd wordt. Over het algemeen wordt gesteld dat je een batterij niet continue voor 100% geladen moet hebben. In het geval van de Hyundai Ioniq is dit waarschijnlijk niet het geval vanwege de buffer.

Dan is er nog het gedeelte wanneer de batterij bijna leeg is waar er allemaal alarmbellen afgaan dat je mag gaan laden. Daarnaast is dat ook het moment waar veel autorijders zelf al lichtelijk in paniek raken. Wanneer je de auto al een tijdje kent weet je hoe accuraat de mogelijk te rijden afstand is.

In Frankrijk heb ik een andere comfort zone
In Frankrijk heb ik een andere comfort zone. Veel laadpalen zijn offline, houdt altijd 'range' over!

De praktijk: Comfortzone

Wat je overhoudt is je comfortzone. Het moment dat we doorgaans willen laden ligt op 15% en we laden met de snellader tot 78% en thuis tot 100%. In Nederland weten we dat we eigenlijk overal wel kunnen laden. In Frankrijk is het een stuk onbetrouwbaarder waardoor je comfortzone een stuk kleiner is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *