Hoe ver kan een Hyundai Ioniq in de winter?

De vraag hoe ver je auto kan is een van de meest gestelde vragen. Ik geef naar gelang mijn bui twee de volgende antwoorden: Weet ik niet maar hij heeft al 28000 kilometer gereden. Het andere antwoord is voor het gemak 200 kilometer.

Maar klopt dat wel?

Wanneer je leest over de Ioniq dan wordt er een bereik genoemd van 280 kilometer (NEDC) Deze manier van meten is achterhaald en verteld niet de waarheid. Want het test traject komt niet echt overeen met reëel gebruik van de auto. De snelheid is natuurlijk belangrijk, constante snelheid is het beste maar het weer heeft ook invloed op het rijbereik. Nu blijft een echte winter in Nederland uit dus dan maar eens meten met echt Nederlands weer. Regen, Wind en tussen de 8 à 10 graden celcius.

Hoe ver kan een Ioniq in de winter

Meten is weten

De bedoeling is om van Gouda naar Roden te rijden in één keer. Met de wind uit het zuidwesten ben ik in het voordeel. Maar de regen neemt dat voor een groot deel weer weg. Mijn berekening is dat als ik 12kWh per 100 kilometer verbruik dat het dan mogelijk moet zijn om de 218 kilometer te kunnen rijden. Vanwege mijn hogere verbruik in de kilometers ervoor verteld de auto dat de afstand niet te halen is. Het zou een echte uitdaging worden. Kan ik door zo rustig mogelijk te rijden in de ‘winter’ toch meer rijden dan wat de 192 kilometer die de boordcomputer aangeeft?

Theorie

Eigenlijk ben ik constant aan het rekenen. Ik stel de cruise control in op 94 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid is tot Ureterp 90 kilometer per uur. Ik kleef niet achter vrachtwagens (het is Zondag). Na de eerste 100 kilometer is 40 procent van mijn accu leeg. Theoretisch zou ik dus met 28 kWh in dit weer 250 kilometer moeten kunnen halen.

Realiteit

Maar de realiteit zal wat anders laten zien. Waarom zou ik met de overige 60 procent maar 116 kilometer kunnen rijden? Door zo constant te rijden was mijn bereik vergroot. Zou deze met eenzelfde hoeveelheid kilometers toenemen dan zou ik het moeten halen. Ik weet door de ervaring met de auto dat ik op één of andere manier zeker 10 procent aan bereik verliest in die laatste 50 procent. Ik kan er mijn vinger niet op leggen. Het zou de buffer kunnen zijn. Maar waarom wordt die dan in het begin wel meegerekend?

Blijven rekenen

Op papier lijk je dus een ander rijbereik te hebben dan de boordcomputer aangeeft. Ik zou toch op de boordcomputer moeten vertrouwen. Ik rij niet in een rechte lijn en tussen Huizen en Almere loopt het verbruik op. Dat win ik niet zomaar terug. De mogelijk te rijden kilometer kruipen naar de 218, wat ik nodig heb. Ik ben alleen nog nooit met nul kilometer ergens aangekomen. Sterker nog, ik zorg eigenlijk altijd dat ik nog minimaal negen procent in de accu heb. Je wil immers bij een laadpaal kunnen uitkomen.

Regen

Regeneratief remmen (Regen in ’t Engels) zit er in dit traject niet bij. Het is wel harder gaan regenen. En gedurende de trip kruipt nog steeds het aantal kilometer die ik totaal zou kunnen rijden omhoog. Ik zou op het beste moment nog zes kilometer overhouden. Maar wat gebeurd er als je zo weinig nog in je accu hebt?

Turtle-mode

In de rechterkant van het dasboard zie ik langzaam de indicatie streepjes van de accu verdwijnen. De drie rode streepjes zijn de laatste (Daarom zijn ze ook rood – ALERT). Ik denk dat aankomen met 1 kilometer echt onmogelijk een goed idee kan zijn. Omdat ik het einde van het traject goed ken weet ik een alternatief. Door bij Ureterp van de snelweg te gaan en binnendoor te rijden kan ik het gemiddelde iets verlagen (op zo’n grote afstand is dat resultaat niet zo groot) maar het zal me ook vijf kilometer schelen. Net als ik Roden binnen rijd verschijnt er een schildpad in beeld (5% batterij). Ik heb geen ‘vermogen’ meer en rij rustig de laatste paar honderd meter naar huis. Als ik thuis aankom heb ik nog 4% en 7 kilometer bereik.

35 hoe ver kan de ioniq

Conclusie

Je kan in de Nederlandse winter 215 kilometer rijden, je moet het alleen niet willen. Je bent continue aan het rekenen of wat je bedacht hebt klopt. Je houd het weer, snelheid, wind etc. allemaal in de gaten. Ik vind het een leuke sport en zal dit zeker in de zomer nog eens doen maar als je mij vraagt wat voor etappes ik liever rij? Bij 100% geladen (bij vertrek) 160 kilometer en bij 94% (snelladen gaat onderweg) 140 kilometer.  Disclaimer: gereden waardes zijn inclusief modesta glaslak. Mocht je een zware voet hebben en boven die 13,5 kWh per 100 kilometer uitkomen dan zou ik een kleinere afstand tot een lader aanraden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *