Hoe lang duurt het laden nu echt?

Een race tegen de klok...

Wie met jonge kinderen reist weet dat er geregeld gepauzeerd wordt. Het zorgde bij ons voor hilarische taferelen omdat ik een timer zette tot wanneer we genoeg geladen zouden hebben. Telkens was de auto eerder klaar dan de kinderen… Een blog over snelladen.

Het laden kost weinig tijd
De auto is eerder klaar dan de kinderen....

Een vraag met relevant antwoord

Waar ik eerder al schreef over snelladen, comfortzone en de kosten van het laden wilde ik toch nog even stilstaan bij echte laadtijden. Wanneer ik diverse sites over auto’s lees verbaas ik me weer over de standaard argumenten die aangedragen worden door mensen die waarschijnlijk nog geen 1000 kilometer in een elektrische auto gereden hebben. Ook de serieuse media heeft het altijd maar over twee dingen:

  • Hoe ver kan de auto
  • En hoe lang duurt laden tot 80%

De handeling

Ja… als de auto bij huis of op bestemming aan een langzame laadpaal staat kan het wel even duren  voordat de auto geladen is. Dit hangt ook nog af van de omvormer in de auto. Is het enkelfase dan gaat het nog wat langzamer dan bij drie fase. Je kan vaak je auto ook nog instellen om met minder ampère te laden waardoor je langzamer laad maar ook de stoppenkast minder belast.

Maar… de handeling van het aansluiten van je auto aan de laadpaal of zelfs een gewoon stopcontact kost je maar een paar seconden. Dus je komt aan, sluit de kabel aan en begeeft je in het feest gedruis, je afspraak of je huis.

Dus... laden kost 2 seconden!

De rust

Nu heb ik van mezelf een zwakke blaas. Als ik na het ontbijt met een goede bak thee onderweg ben vanuit de kop van Drenthe dan heb ik bij Lemmer hoge nood. Laad daar nou net een snelle laadpaal van Fastned staan. Dus ik koppel de wagen aan, loop naar het toilet of dienstdoende boom en wanneer ik terug kom schenk ik me even koffie in. Binnen 10 minuten vervolg ik mijn weg.

De file

Ander voorbeeld. Ik rijd rustig, je mag immers overdag maar 100 km/u en ga voorbij Lemsterhop. Het wil het ook voorkomen dat ik bij Lelystad merk dat het drukker wordt op de weg. Ik besluit dan bij Hajé er af te gaan en daar even te laden. Ik heb dan al 140 kilometer gereden en sluit voor 15 minuten mijn ogen. Ontspannen en opladen dus. Ik zet een timer zodat ik wakker wordt mocht ik echt ingedut zijn.

100 kilometer per uur

Met de komst van de nieuwe maximale snelheid rijden wordt het allemaal mogelijk relaxter. We vertrekken een kwartiertje eerder van huis en doen rustig aan. Wanneer we bijvoorbeeld naar Veghel gaan dan pas ik mijn snelheid aan zodat ik bij Nieuwegein (180km) kan kiezen uit een weelde van laders van zowel Allego, FastNED als Ionity. Ik zal daar dan 24 minuten blijven. Handel een mailtje af of begin aan het schrijven van een volgende blog.

Kortom

Een reis met een elektrische auto plan je. Het kost je letterlijk een paar seconden om de lader aan te sluiten. Wat je daarna doet en in welk tempo ligt aan jou. Je kan lekker in je auto blijven zitten als het weer tegen zit of je loopt een ommetje. Wat mij opvalt is dat je rond de laadpalen geregeld gelijkgestemden tegenkomt waar je ervaringen mee deelt. Ow en het echte antwoord waar je naar op zoek bent is: hoe snel laad mijn (toekomstige) auto 100 kilometer bij? 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *