Praktijk Elektrisch Rijden met Hyundai Ioniq

Elektrisch rijden in de praktijk

Sinds november 2018 ben rijd ik elektrisch. In de afgelopen maanden heb ik meer dan 20000 kilometer gereden.

Op deze pagina schrijf ik over mijn ervaringen. Daarnaast nog een paar tips over het plannen van je route, handige apps en een (weers)waarschuwing.

De komende maanden zullen nog een aantal blogs volgen om meer te informeren over het fenomeen 'elektrisch rijden'.

 

 

Blog met insights over Elektrisch Rijden in de praktijk

Prangende vraag

  • Hoeveel km rijdt jij per dag?

Het antwoord

  • Gemiddeld rijden auto's 37 km per dag
    [bron: cbs]

Echte test resultaten

Als je echt meer wil weten van rijeigenschappen van elektrische auto dan kan ik het youtube kanaal van Bjorn Nijland aanraden. Hij rijd altijd even langs een weegbrug om te zien wat de gewichtsverdeling op de assen is en het gewicht van de auto. Verder rijd hij een lang traject met 90km/h en 120km/h. Doordat hij al heel veel elektrische kilometers gereden heeft beschrijft hij ook de verschillen tussen de auto die hij rijdt met andere auto’s. Rijgedrag, functies, bereik en materiaal komen ook aan bod. Met humor en voorzien van een behoorlijke kennis zijn zijn video’s echt de moeite waard om te bekijken. Andere tests die Bjorn altijd doet:

Baby you can charge my car

Waarom zit de laadklep niet op dezelfde plek?

Bij auto’s van Europese en Aziatische makelij zit de tankdop op verschillende zijde van de auto. Dat dit bij elektrische auto’s ook niet universeel is blijkt wanneer je met de Ioniq op pad bent. Verklaring voor afwijkende positie kan liggen aan voor welk doel de auto is ontwikkeld. De Nissan Leaf en de Renault Zoe hebben het laadpunt in de neus. Beide zijn enkel als volledig elektrische auto ontwikkeld. Bij de BMW I3 zit de laadplek voor aan de zijkant. In het verleden is de auto voorzien van REX (Range Extender). Bij veel plugin hybrides zie je de laadplek op dezelfde plaats zitten.

De Ioniq is ontwikkeld om drie types  aan te bieden: Hybride, Plugin hybride en volledig elektrische aandrijflijn. Dus bij de Hyundai Ionic zit de laadplek waar je normaal zou tanken. Dit heeft gevolgen bij het laden. Wanneer de laadkabel kort is, zal je geregeld draaien en keren om gebruik te maken van de laadpaal.

De Invalide EV-rijder mag hier laden

Hoe vindt je een laadplek?

Laden bij Preem in Zweden

In Nederland zijn al meer dan 30.000 laadpalen. Met de plugsurfing app kan je snel zien waar je kan laden en hoe ver het is vanwaar jij nu bent. Persoonlijk vind ik het super handig om te filteren op laadsnelheid en met wat voor stekker je wil laden. Zie je geen laadpalen, probeer dan in te zoomen. Het type stekker bij het laadpunt wordt genoemd en waar mogelijk ook de beschikbaarheid van de punten. De prijzen worden weergegeven per minuut of per kWh.

Apps die je kan installeren:

  1. Plugsurfing
  2. Chargemap
  3. Fastned
  4. Einfach stromladen
  5. Smoov
  6. New motion
  7. Ecotap
  8. Fortum
  9. Medlem
  10. E-charge

Weersinvloeden

Dat temperatuur invloed heeft op de afstand die je kan rijden met een elektrische auto is bekend. Doordat het heel inzichtelijk is wat het verbruik is van de de auto kan je eigelijk ook aflezen wat tegenwind en regen doet met het bereik van de auto. Afgelopen december zagen we dat bereik met 10% daalde door wind en regen. Natuurlijk ligt het verbruik van een petrochemische auto ook hoger maar bij een elektrische auto ben je er meer bewust van.

Over het algemeen laad een accu die op ‘temperatuur’ is sneller dan een koude accu.

Beste manier om je route te plannen is via de website: abetterrouteplanner.com

We zijn verbaasd over hoe precies deze site kan vertellen wat je verbruik is. De site houdt rekening met temperatuur, wegdek, wind en daling / stijging.

Fancy a BEV
Efficient rijden over de Hardangervidda

Efficient rijden...

We deden afgelopen zomer een dagtrip in Noorwegen over Hardangervidda en knepen hem behoorlijk toen we boven op de berg ons bereik zagen teruglopen naar 55km. Het was er 2 graden en we zouden nog 35 kilometer rijden voordat we bij onze laadplek uit zouden komen. Door de daling van bijna 1100 meter kwamen we uiteindelijk met 60km bereik nog in de accu aan… Zo efficient is de Ioniq, en Abetterrouteplanner had dit exact voorspeld!

Snelladen in Europa

Het merendeel van de snelladers hebben een vermogen van 50 kW. Er gaat bij het laden ook wat energie verloren. dus houdt er rekening mee dat je daar ongeveer 43 kW kan laden per uur.

De snelste laders kan je vinden in de apps. Maar er zijn op dit moment maar vier providers die de snelle laders hebben:

  • FastNED
  • Allego
  • Ionity
  • Fortum

 

Snelladen bij Fortum Hurtigladestasjon Dagali

Snelladen met Ioniq (2016-2019)

Omdat de Ioniq theoretisch kan laden met 70 kW heeft het wel degelijk zin om bij de snelste laders te gaan staan. Laden gaat 30% sneller. Ervaring: dit betekend dat je ongeveer met 1 kWh per minuut kan laden tot 78%. Je zal 7 minuten sneller zijn wanneer je laadt tot 80%.

Een Hyundai Ioniq laadt bij de snellader tot 94%, daarnaast loopt de snelheid van het laden terug na 79%.

Fastned_ChargeCurve_Ioniq

Meer informatie in ontwikkeling:

  • Bijtelling, BPM, MIA - elektrisch rijden binnen handbereik van de ondermer (5 december)
  • Accu leeg en laden (19 december)
  • Range Anxiety is een mythe (9 januari)
  • Comfortzone de schaal van risico en (on)gemak (30 januari)
  • Rijbereik: winter / zomer / WLTP NEDC (20 februari)
  • Wat is #rapidgate (12 maart)
Ioniq met Modesta Glass Coating

De proefrit

Het vervolg

Xpel Glasscoating en Spuiterij

Meer weten over Hyundai Ioniq?

Deze youtube-kanalen kan ik aanraden om te kijken:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *