Elektrisch rijden is niet milieu vriendelijk

Vaak krijg ik te horen dat het een Elektrische auto niet goed voor het milieu is. Ik ontken dat niet maar het is zeker beter dan een auto die op een brandstof rijdt. Energie efficiëntie gaat verder dan het maken van een batterij. Een artikel over de vergelijking tussen olie en elektriciteit als ‘brandstof’.

Een artikel over de vergelijking tussen olie en elektriciteit als ‘brandstof’

Jouw elektrische auto is smeriger dan mijn diesel auto vanwege de impact op milieu die het maken van de batterij heeft.

Jouw auto is niet groen, en je bent een ergere vervuiler dan ik…

Hoe waar is dat eigenlijk? Dit ‘argument’ richt zich enkel op het maken van een batterij. Maar wat betekend dit echt? Kunnen we niet beter naar het grote geheel kijken? Vraag jij je hetzelfde af als je nadenkt over het maken van een motor, een brandstof tank etc.? Vaak wordt na de opmerking genoemd dat de uitstoot van de (diesel) auto minder is dan de productie van de batterij als je kijkt naar de levensduur van een auto. Het klopt niet, laten we eens kijken naar deze vorm van whataboutisme.[1]

De grote hoop

Ja het mijnen naar materiaal voor het maken van grote hoeveelheden batterij heeft zijn impact. Hoe efficiënt ze erna zijn, hoe lang ze mee gaan en of ze gerecycled kunnen worden zijn net zo belangrijke onderwerpen. Heb je wel eens gekeken naar de grote hoeveelheden sloopbedrijven en bergen auto’s die daar liggen die nauwelijks gerecycled worden? – Eerder is het nooit een ‘probleem’ geweest.

60 kilometer per liter

Ik geloof niet dat elektrische auto’s de wereld zullen redden maar we kunnen ons best efficiënter verplaatsen. Aan de hand van een liter benzine kan ik een aardig voorbeeld geven. Er zit in een liter heel veel energie; 8.9 kWh. Een Hyundai Ioniq kan er 60 kilometer op rijden. Dit laat eigenlijk al zien hoe efficiënt een elektrische auto is. In auto is een liter benzine daarentegen maar 30% efficiënt.

De reis die brandstof aflegt

Olie wordt opgepompt uit de grond. Daarna wordt het in een grote tank gepompt. Het ligt natuurlijk aan de locatie van waar de olie zich bevindt maar dan wordt het met een pijpleiding naar een raffinaderij gepompt. Voor het pompen wordt elektriciteit gebruikt.

Wist je dat er in Texas heel veel zonne energie wordt opgewekt voor de olie-industrie?

Er worden terra watts gebruikt om de olie te vervoeren en te raffineren. Net zoveel als een grote stad verbruikt in een jaar. Mocht de olie in een tanker vervoert worden wordt er natuurlijk ook nog een hele boel ruwe olie verbruikt. Dergelijke gegevens worden niet meegenomen in de argumentatie over hoe ‘schoon’ de brandstof is. Het gaat om meer dan alleen de uitstoot!

Al eerder noemde ik het gebruik van kobalt bij het raffineren van de olie. Men gebruikt het voor het verwijderen van sulfaten. Het is dezelfde kobalt die uit de Congo komt.

Natuurlijk wordt olie gebruikt voor meer dan brandstof. Maar wat je er ook van maakt, je moet het verwarmen. Bij het verwarmen verbrand men trouwens veel ruwe olie. Wanneer de olie geraffineerd is wordt het weer in tanks gepompt en opgeslagen. Vervoerd met vrachtwagens naar benzinestations waar het wordt opgeslagen. Eigenlijk kan je zeggen dat voor elke keer als het gepompt wordt men elektriciteit gebruikt. Wanneer wij dan onze auto tanken, dan verliezen we nogmaals 70% van de energie. Het grootste verlies komt door warmte.

Veel minder dan 30% efficientie bij brandstof auto

Hoeveel energie er tijdens het oppompen, vervoeren, raffineren en bezorgen van de brandstof verbruikt wordt is niet te meten. Het verlies is enorm. Tel het maar op bij de efficiëntie van de auto. Sta er maar eens even bij stil als je het ‘argument’ over ‘schone brandstof’ hoort.

[1] https://nl.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

Een artikel over de vergelijking tussen olie en elektriciteit als ‘brandstof’

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *