De mythe die kobalt heet

Ja batterijen zijn stout, ze zijn gemaakt met kobalt en dus fout. Dat is de stelling, maar dat is kort door de bocht. De vraag is eigenlijk waar dit verhaal vandaan komt. Het wordt gepubliceerd en mensen nemen het voor waar aan:

  • Je kan batterijen niet recyclen
  • Er zijn te weinig grondstoffen voor de batterijen
  • Kobalt wordt gewonnen door kinderen

Goed, het staat er. Waar wordt kobalt voor gebruikt. Batterijen. Dus zit het in een elektrische auto is dan al snel de conclusie. Wist jij dat kobalt gebruikt wordt voor het maken van hoogwaardige roestvrij staal? Wist jij dat het gebruikt wordt voor het raffineren van olie?

Waarom doet men alsof kobalt enkel in elektirsche auto's gebruikt worden?

Geraffineerde misinformatie

Jaren geleden hadden we bedacht dat sulfaat moest verdwijnen uit benzine en diesel. Want sulfaten zijn slecht voor het milieu. Hoe krijg je die sulfaten uit de olie: Kobalt. Je kan die kobalt maar één maal gebruiken. Daarom gebruiken ze tonnen (gewicht hè) aan kobalt voor het raffineren van olie. Daarnaast gebruiken ze ook terra watts aan elektriciteit. De olie industrie gebruikt meer kobalt dan wat er nodig is voor het maken van laptops, tablets, telefoons en elektrische auto’s.

Genoeg grondstoffen

Er zijn op dit moment meer dan 70 enorme batterijen (Lithium Ion) fabrieken. Ook is er een overvloed aan grondstoffen. Daarnaast is er ook genoeg kennis om deze grondstoffen te delven. Het klopt wel dat de opschaling van de aanvoerlijnen onder druk staan. Dat zal de komende vijf jaar nog het geval zijn.

Waarvoor wordt kobalt gebruikt?

Kobalt stabiliseert de chemische samenstelling van de batterij. Er wordt op dit moment gekeken naar het verminderen van kobalt in batterijen en zelfs het maken van batterijen zonder kobalt. Nadeel van hiervan is dat de densiteit van energie afneemt en de stabiliteit van de batterij kan afnemen. Weet dat de hoeveelheid kobalt (per unit of energy) in persoonlijke elektronica hoger is dan in de accu van bijvoorbeeld een Tesla.

Hoe zit het met de kindertjes?

Tijdens Fully Charged Live 2019 kwam het onderwerp ook voorbij. Misschien kan ik wel de vergelijking maken met de slaven in de chocolade van Tony Chocolony. Amnesty geeft aan dat er in Congo kobalt gewonnen wordt door middel van kinderarbeid. Hoewel het aandeel van gewonnen kobalt door kinderen marginaal is, is dit zeker een probleem.

De feiten / getallen

130.000 kilo kobalt wordt er per jaar gewonnen. Zeventig procent hiervan komt uit de Democratische Republiek Congo. Vijftien procent hiervan is ambachtelijk (wat niet gelijk staat aan illegaal) gewonnen. Tien procent van de vijftien procent is gewonnen door kinderen. Dit staat gelijk aan twee tot drie duizend kilo per jaar.

Updates

Automakers werken samen met partijen als CATL, LG Chem en Panasonic om de batterijen voor de elektrische auto's te maken. General Motors (GM) en Tesla werken aan het gebruik van een andere batterij samenstelling NCMA.  Deze samenstelling zorgt voor een vermindering van 60-70% minder kobalt. Dat de energie dichtheid ook nog groter is, is mooi meegenomen.

Conclusie

Kinderarbeid van kobalt is aanwezig. Een grotere hoeveelheid kobalt wordt gebruikt door de petro chemische industrie en in persoonlijke elektronica. Ik denk dat de beschuldigende vinger naar een EV-rijder weer mag worden terug getrokken. Ow en ik kom in een latere bericht terug op het hergebruik van batterijen.

Bronnen:

 

 

Waarom doet men alsof kobalt enkel in elektirsche auto's gebruikt worden?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *