Comfortzone: schaal van risico en (on)gemak

Comfortzone: op de schaal van risico en (on)gemak

Eigenlijk is dit deel 2 van het verhaal over Range Anxiety. Eerst keken we naar wat angst voor beperkt bereik was en waar je werkelijk rekening mee mag houden. Nu kijken we naar hoeveel risico wil je nemen en wat voor ongemak je accepteert. Klinkt spannend, in dit bericht kan jij uitzoeken waar jij je op de comfortschaal bevindt.

Comfortzone tussen gemak en risico

Positie bepalen - Ongemak

  • Je maakt je geen zorgen wanneer je moet laden
  • Je maakt je geen zorgen over hoeveel tijd het laden kost
  • Je maakt je geen zorgen om alternatieve laadpalen te vinden
  • Je maakt je geen zorgen als je vertraging op loopt bij een laadplek
  • Je maakt je geen zorgen over het laden bij een langzame laadpaal
  • Je maakt je geen zorgen om gesleept te worden naar een andere laadpaal

Je snapt wel dat hoe meer je ja zegt tegen bovenstaande stellingen je gemakkelijk in een elektrische auto zal rijden. Sterker nog je gaat een ongemakje niet uit de weg.

Positie bepalen – Lef

  • Je kijkt naar de (grenzen van) technische mogelijkheden van de auto

Dit bepaald de grote van je comfortzone. Het opzoeken van technische grenzen laat ik over aan de youtuber Bjorn Nijland. Maar ik denk dat nu ik een jaar elektrisch rij mijn comfortzone echt gegroeid is.

Eigen ervaring

Voor mijzelf geldt dat ik doorgaans geen heel lange trips maak. Hoewel de ritten naar Noorwegen en Frankrijk aantonen dat ik ze wel eens maak. Als ik een lange rit maak wil ik eigenlijk altijd zo snel mogelijk laden. Ik wil niet wachten op de auto als het ware. Ook zal ik er alles aan doen om niet gesleept te worden. Dus bereid ik mijn ritten goed voor. Dit betekend dat ik eigenlijk altijd alternatieve plekken al bij voorbaat ken. Mijn stelregel is bij routes, met familie in de auto, dat we altijd een volgende laadplek kunnen halen. In Nederland is dat ongeveer 30 km langs de snelweg.

Hoe kan ik de comfortzone vergroten?

Door meer ervaring te hebben met elektrisch rijden zal je de grenzen vanzelf opzoekken. Je laadt allicht (langzaam) vaker tot 100% en je rijdt misschien wel verder waardoor je het schildpadje (13%) en andere waarschuwingen in beeld krijgt te zien. Interessant is om te zien dat mensen die eerder al elektrisch reden conservatiever rijden. Daarnaast kan de auto ook invloed hebben op de comfortzone. Een grotere batterij kan dan wel je comfortzone vergroten maar dat gaat ten koste van je portemonnee (aanschaf). Daarnaast kan de tijdwinst nog wel eens tegenvallen. Bij grotere afstanden zal je met een grote batterij ook mogen laden. Het zal dan ook langer duren voor de batterij vol is. Wanneer je ook kan gaan laden bij (alle) parkeerplaatsen zal de comfortzone en acceptatie van elektrisch rijden vergroten. Leer je auto kennen. De Ioniq liegt niet qua mogelijke afstand. Wel reken ik een marge van 10% (minder rijbereik)  als de batterij minder dan 50% vol is. Dit zodat tegenvallend weer geen problemen gaat geven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *