Accu leeg en laden

Met een lege accu kan je in geen enkele auto rijden

En toen startte mijn auto niet meer. Accu leeg. Nooit gedacht dat ik dit zou schrijven. Alleen gaat het nu niet over mijn Hyundai Ioniq maar over mijn Fiat Punto. Niet dat de auto er wat aan kan doen maar sinds we volledige elektrisch kunnen rijden doen we dit ook zo veel mogelijk. Hierdoor staat de Punto vaker stil dan verwacht en loopt de accu leeg.

Nu ligt de auto aan de druppellader en ik bedacht me dat het wel een mooi moment was om de even een stuk te schrijven over laadtijden bij elektrisch rijden.

Accue leeg? laden maar

Mijn stelregel is: ‘de snelheid op de paal is niet het hele verhaal'

Type 2 stekker
Type 2 - Mennekes
CCS combo laden
CCS combo stekker

3 manieren van laden

Je kan een elektrische auto op drie manieren laden:

  • Met een normale stekker in het stopcontact.
    maximaal 2.7 kWh per uur
  • Met een AC-lader[1]. In het geval van de Hyundai met een type-2 Mennkes stekker in een paal die je tegenwoordig meer en meer bij parkeerplaatsen ziet.
    maximaal 22 kWh per uur
  • Met een DC-snellader[2]. Er zijn verschillende snelladers. De meeste hebben een maximum van 50 kWh per uur. Hyperladers kunnen 100 kWh per uur tot wel 350 kWh per uur.

[1] AC = wisselstroom. Doorgaans is dit beschikbaar bij stopcontacten en gewone laders.

[2] DC = gelijkstroom. Doorgaans is dit enkel te verkrijgen bij de snellader

1 en 3 fasen AC-laden

De snelheid waarmee je auto kan laden hangt af van zowel je auto als de paal. Je auto moet de aangeboden stroom kunnen omzetten van wisselstroom naar gelijkstroom. Stel je auto heeft 1-fase omvormer. Maximaal kan dan maar 7kw per uur geladen worden. Een 3-fase omvormer kan dus meer stroom omzetten.

Gewoon laden

Of je nu gaat winkelen, uit gaat of een klant bezoekt. Je zal een aantal uren onder de pannen zijn. Dit betekends eigenlijk dat je bij iedere gewone lader al een heel eind opgeladen zal zijn wanneer je weer in de auto stapt. Er kan relatief makkelijk een gewone lader geplaatst worden zonder het net zwaar te belasten. Ik pleit er zelfs voor dat er bij parkeergelegenheden gewone stopcontacten zouden zijn. Stel je staat op lang parkeren (vliegveld) of bent een dag op een evenement dan kan je de auto volgeladen weer vertrekken.

laden met mennekes
De omvormer neemt veel ruimte in
Snelladen in Noorwegen

Snelladen

Met netwerken als dat van FastNED, Allego, Fortum en Ionity zijn er steeds meer hyperchargers. Terwijl de laadpalen hoge snelheden halen beperkt de auto vaak de echte snelheid. In het geval van de Huyndai Ioniq haal ik een maximum power van 63.8 kW. Dit resulteert in 13 kWh in 12 minuten. Wat betekend dat ik dan weer honderd kilometer kan rijden. Om het nog even complexer te maken dien je ook rekening te houden met de laadcurve van je auto. Fastned heeft dit allemaal getest en hieronder zie je een grafiek waar je uit kan aflezen dat het per auto verschilt wanneer de auto minder snel zal gaan laden.

Snelladen in de praktijk
Bron: FastNED

Laadtijden Ioniq - Type 2 stekker

ContactVolt en AmpèreVermogenTijdBereik per laaduur
Stopcontact (2.3 kW)230V / 1x10A2,3 kW14u30m13 km/u
1 Fase 16A230V / 1x16A3,7 kW9 uur22 km/u
1 Fase 32A230V / 29A6,6 kW5 uur39 km/u
3 Fase 16A230V / 16A3,7 kW9 uur22 km/u
3 Fase 32A230V / 29A6,6 kW5 uur39 km/u

De Ioniq heeft enkel een 1 Fase omvormer en kan maximaal met 29 ampère omzetten. Deze tabel geeft de laadtijd van 0% tot 100% aan.
Ervaring: Je zal merken dat je nooit volledig leeg begint met laden. Eigenlijk geldt dat je in één nacht de auto wel laden aan een gewoon stopcontact.

Laadtijden Ioniq - CCS stekker

ContactMaximaal vermogenNominaal vermogenTijdBereik per laaduur
CCS (50 kW DC)49 kW46 kW27 min300 km/u
CCS (175 kW DC)69 kW65 kW19 min430 km/u
CCS (350 kW DC)69 kW65 kW19 min430 km/u

Let op: Deze tabel geeft de laadtijd van 10% tot 80% aan.

De Ioniq laadt voor zijn tijd (2016) heel snel. Hij laadt 30% sneller  vergeleken met de  Renault ZOE, BMW I3, Nissan Leaf,  en Volkswagen E-Golf.

 

Ervaring: pauzes met kinderen duren langer dan het laden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *