Wat is negatieve ruimte?

Dit gaat niet over Mindfulness maar over een vormgevingsterm. Balans in de compositie van beeld en tekst en witte ruimte.

Dit bericht gaat niet over emoties. Niet over Yoga of mindfulness. Het is een term die gebruikt wordt bij het vormgeven. Heb jij wel eens gekeken naar een website, een reclame of een folder waarvan je dacht; dit is mooi! Maar waarom?

Het tegenovergestelde kan je ook overkomen. Dat je iets ziet en denkt; nee dit is te druk, te geforceerd maar waarom?

Zeer waarschijnlijk komt het door het (ongrijpbare) fenomeen: Negatieve ruimte.

Ontdek het spannende fenomeen - Negatieve Ruimte
Is het een boom of een olifant - toveren met negatieve ruimte

De definitie van negatieve ruimte

Negatieve ruimte is die lege ruimte rondom een object. De ruimte bepaald als het ware hoe aantrekkelijk iets eruit ziet. Drukke ontwerpen kan meestal maar weinig goedkeuring krijgen van mensen. Ik noem het alsof het lijkt alsof alles is dicht gesmeerd. Er is geen ruimte om te ademen. In ons hoofd proberen we alles wat we zien in te delen naar belangrijkheid. Als alles schreeuwt, lukt het niet om de boodschap goed te ontvangen. In plaats van een groter potporie van elementen maken we met zo minmogelijke een gebalanceerde compositie te maken.

Spelen met de ruimte

Door te spelen met de ruimte en de verhouding tussen beeld en tekst maakt het mogelijk om het belangrijkste uit te lichten binnen een rustig beeld. Als de balans daar is, kan iedere toeschouwer het beeld goed ‘verwerken’. De goede balans maakt het voor de aanschouwer intrigerend om langer te kijken.

Hoewel het gebruik van negatieve ruimte eenvoudig oogt, heb je een getraind oog nodig om het gebalanceerd te creëren. Het interessante is dat een kijker getriggerd wordt en een creatief gebruik van negatieve ruimte blijft beter hangen.

kat en muisspel in vormen
er is iets aan deze compositie wat niet klopt

De compositie

Wanneer een ontwerp te weinig ruimte krijgt voelt het vol, druk en ingewikkeld. Door verkeerd gebruik van ruimte is het moeilijk te bepalen wat nu (echt) belangrijk is. Eigenlijk vragen beeld en tekst allebei veel aandacht. Vraag jezelf af wat er belangrijker is en laat het andere dat ondersteunen.

Dit voelt anders...

In het voorbeeld hiernaast wordt beter gebruik gemaakt van negatieve ruimte. Het gaat om ruimte, grote van de foto en balans met tekst. Waar we voor mogen waken is dat we niet iets gaan maken wat leuk lijkt. Vaak is het te druk en een gimmick in plaats van rustig en gewogen. In het laatste geval is je focus goed en komt de boodschap beter over.

Om het evenwicht in de afbeelding te bewaren kan je het logo plaatsen op het eerste gezicht een bijzondere plaats. Te vaak wordt een logo bovenaan geplaatst, terwijl in dit geval het logo ruimte krijgt, zeker niet het belangrijkste is maar toch een wezenlijk onderdeel maakt van de compositie.

Deze compositie klopt beter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *