Wat is een huisstijlhandboek / bræntsheet

Herkenbare communicatie

Wanneer jij serieus aan de slag gaat met jouw communicatie dan is het verstandig om dit vast te leggen in een huisstijlhandboek. Hierin beschrijf je jouw merk, je dienst en je waarden. Bovenal beschrijf je aan welke richtlijnen je communicatie dient te voldoen. Het logo, kleurgebruik, fotografie en typografie dragen allen bij aan de herkenning van jouw bedrijf.

Huisstijlhandboek zorgt voor duidelijke communicatie
huisstijlhandboek-is-meer-dan-een-logo

Plaatje, praatje, daadje...

Waar vaak gedacht wordt dat een logo en een kleurtje afdoende is wordt eens te meer duidelijk dat zelfs de tone-of-voice en herkenbare iconen bijdragen aan je uitingen.

Een logo is vaak het startpunt maar om er voor te zorgen dat DNA van je bedrijf door in al je boodschappen zit is het aan te raden om ook voor de diverse media die jij gebruikt (online en offline) sjablonen ontwikkeld. Dit zorgt voor een snelle inzet van je huisstijl en de herkenbaarheid draagt er aan bij dat je boodschap blijft hangen.

Beperken zorgt voor duidelijkheid

In een bræntsheet leggen we ook uit wat je wel en niet doet met de diverse huisstijl elementen. Het beperken zorgt juist voor een duidelijkere vormgeving. Je kan deze gemakkelijke toetsen aan je eerdere uiting en laat deze dan ook makkelijk aansluiten.

Een logo wordt vaak ‘verkeerd’ gebruik. Om dat te voorkomen wordt er ook een overzicht gemaakt van ‘correct’ logo gebruik. Er wordt nog wel eens geknutseld aan een logo qua kleur, verhouding en plaatsing. De kleur is dan ook een belangrijk onderdeel van de stijl die jouw bedrijf hanteert. Je hebt zogenaamde basis kleuren en secundaire (ondersteunende) kleuren.

beperken-zorgt-voor-duidelijkheid
kleurenpallet in huisstijlhandboek

Kleuren vaststellen

Vanwege het verschil tussen online (rgb) en offline (cmyk) kleuren. Worden beide varianten opgenomen in het overzicht. Een vaak voorkomende fout is dat de letter die gebruikt is voor het logo ook gebruikt wordt voor koppen en lopende teksten. Dit is eigenlijk niet de bedoeling. Je logo wordt hierdoor minder onderscheidend. Vaak is de letter in je beeldmerk ook aangepast qua spatiering en is het verstandig om een letter te kiezen die afwijkt.

// 7 november volgt een blog over CMYK- en RGB kleuren

Beelden maken

Ook hoe je er iets uit wil laten zien kan je vastleggen. De soort foto of illustratie versterkt de herkenbaarheid. Eigenlijk is dit ook het moment om te laten zien wat je niet wil dat het beeld is. Je kan je nieuwe uitingen gemakkelijk toetsen aan de vastgestelde ‘regels’. Eigenlijk is de verhouding tussen beeld en tekst net zo belangrijk. Voorbeelden van posters, banieren, uitingen op sociale media geven ook voor verder ontwikkeling een leidraad die je DNA echt toont.

// Lees later het tweeluik over 'Negatieve ruimte' (21 - 28 november)

Jij zal door een duidelijke branding herkenbaarder zijn en klanten trekken die bij je passen.

Beelden-maken-die-zorgen-voor-een-herkenbaarbeeld

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *