Moodboard en moodswings [3/4]

Moodboard en moodswings

STAP 3. Na de schetsen en de wireframes komen de moodboards.

Het vaststellen van hoe jij wil dat je bedrijf eruit gaat zien is niet makkelijk. Het geeft je hoofdbrekens. De keuze voor het ene medium heeft consequenties voor het andere. Vandaar dat we even uitzoomen. Met een moodboard krijg je een overzicht van wat je wil uitstralen.

Voor wie maak ik een moodboard?

Het ‘dit ben ik, dit is mijn bedrijf en dit is wat we doen’. Maar met de gebruiker en klant in het achterhoofd. Ja ja, makkelijk gezegd. Dan vul je dat zeker ook aan met ‘dit is wat je voor de klant wil betekenen’. Je hebt het vast wel gezien in filmpjes voor kickstarter en indigogo. Er is een (wereld)probleem en jij gaat het oplossen. Het verhaal is goed maar de boodschap… Ze gaan uit van een gemis of een pijn. Het triggert je brein en je koopt iets (zoals vroeger bij teleshopping) wat je achteraf niet nodig hebt of weinig gebruikt. Het riekt naar impulsaankopen.

Ja ik ben een gadget-man. Ik koop ook wel eens iets waarvan ik in eerste instantie denk dat ik het veel ga gebruiken. Het zou mij helpen in mijn worksflow. De hoeveelheid productiviteitsapps die ik al geprobeerd heb zijn bijna ontelbaar. Na het gebruik en weggooien van de app blijft een ongenoegen over. Ik geloof dat je branding jouw zo duidelijk neerzet dat er geen ongenoegen zal zijn bij jou klant. De klant kiest jou omwille van wat jij doet. Jij vertelt, door het vaststellen van je identiteit, wat jij voor de ander kan betekenen. Zonder pijn maar door te zijn.

Te veel laten zien

Dat is misschien ook wel het moeilijkste om uit te beelden. Want we willen er zoveel ‘erin’ gooien.

  • Ja we zijn dit…
  • We willen dat laten zien…
  • We maken het je makkelijk…
  • Jij wil dit toch ook!

Bij de bovenstaande lege zinnen kan je van alles bedenken en daar ligt volgens mij ook het probleem. Het zou over het gros van de bedrijven kunnen gaan. Hoe blijf je trouw aan jezelf en je onderneming? Het is een strijd die gaat over tijdindeling, budget en visie. De wereld om ons heen doet of alles snel kan en haalbaar is.

Belangrijkste is dat het moodboard wat je maakt duidelijk is. Dan helpt het niet om alle diensten en services die je aanbiedt er bij te halen. Enkel praten in algemeenheden helpt ook al niet. Het mooie van een moodboard is dat je niet alles ‘af’ hoeft te hebben; het is een richtingsaanwijzer.

Ga je mee op (klant)reis?

Wil jij aan de slag met de stip op de horizon? Wil jij visualiseren op wat jij wil betekenen voor een ander. Hoe zou dat voelen? Hoe zou dat er uit zien? Ik nodig je uit om te brainstormen om je identiteit verder te ontwikkelen. Bedenk als laatste dit: Een moodboard is een vergezicht maar met een sausje van vertrouwen en thuiskomen…
~ ga je mee op reis?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *