Ik wil graag mijn kennis delen, maar hoe doe ik dat?

Bloed, zweet en tranen kost het om wat in je hoofd zit uit je pen te persen. Lang rusten je vingers boven het toetsenbord. Meermaals wordt de backspace gebruikt om te verwijderen wat net zoveel moeite had gekost om op het scherm te krijgen.

Hoe gat jij je kennis delen?

In de workshop die ik geef ‘Content is king – Marketing’ komt het meermaals aan bod. Wees slim als jij je kennis deelt. Kies een medium wat bij je past.

  • Sta jij gemakkelijk voor groepen – Vlog
  • Praat jij makkelijk – Podcast.
  • Schrijf jij makkelijk – Blog

Maar belangrijker: hergebruik de content. Want het is zonde wanneer jij je verhaal compleet heb je dit niet meermaals kan delen.

Content is King – Marketing

497.00

Category: Workshop

Video

Op dit moment zie ik overal mensen video’s opnemen aan de keukentafel. Men zend en deelt maar of het beklijft? Ieder medium vraagt om zijn eigen insteek. Jouw verhaal kan op meerdere manieren verteld worden.

Video kan afleidend werken wanneer iemand de vaat op de achtergrond ziet of een mening vormt over de Boeddha op de boekenplank. Let dus echt op de setting van je opname. Ben jij wel het onderwerp van je opname?

Het feit dat je gedwongen thuis zit betekend niet dat je het iets professioneler mag aanpakken.

Move before you ready

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik (te) lang heb gewacht met video. Tijdens mijn opleiding ‘Multimedia Vormgeven’ leerden we storyboards maken, scripts schrijven, belichting, soorten shots, b-roll etc. Hierdoor wist ik wat er mogelijk was en wat ik kon. Maar zoals zo vaak zijn de tofste dingen time consuming.

You better press record

Je kent vast wel de momenten waarop je wilde dat je het had opgenomen. Dat is natuurlijk hier het geval. Leuk die ingeving op de fiets, jammer van de wind. Beter een matige opname dan geen opname. Je kan het altijd gebruiken. Allicht met een voice-over… Content is wederom KING.

Het moeilijkste is je werk categoriseren. Iedereen heeft er zijn eigen manier voor. Zo heb ik mappen met content op onderwerp en een onderverdeling voor blog onderwerpen. Daar schuif ik van tijd tot tijd beeldmateriaal of doodles in. Op het moment dat je een beetje meer tijd heb kan je het verhaal compleet maken.

Podcasts

Afgelopen jaar had ik een aantal podcast geluisterd en begon er steeds meer te volgen. Ik kwam aan mijn taks te zitten van wat ik kon luisteren of kon ‘doen’ terwijl ik andere dingen deed. Nou iedereen weet ook wel dat multi-tasken niet werkt en zo werkte voor mij podcasts alleen in de auto…

Wat je zeker kan doen is je video die je opneemt ook als podcast aanbieden. Let er wel op dat niet ieder onderwerp zich leent voor enkel audio. Wanneer jij een product-review doet of verwijst naar fysieke dingen dan kan het zijn dat je luisteraar afhaakt.

Volgende week laat ik zien hoe dat er uit zal zien

Blogs

Ik had in de bibliotheek een paar boeken (ze bestaan) over bloggen geleend en gelezen en eigenlijk was het advies overal: BEGIN. Schrijf over je eigen interesses. Daardoor leer je schrijven. Het begin is moeilijk en verre van perfect. Maar het is er. Ik heb meerdere klanten geadviseerd over content creatie. Pas in oktober vorig jaar ter ere van mijn tien jarig jubileum ben ik ook begonnen met schrijven. Je zal merken dat je doelgroep divers is en zo ook hun interesses. De ene lezer komt voor een specifiek onderwerp. De ander komt voor een technisch stuk en weer een ander leest misschien vanwege de gezamenlijke interesse. Dit zorgt ervoor dat jij niet ‘altijd’ het zelfde niveau, lengte, diepgang hoeft te hebben. Je schrijft omdat jij wil delen.

Ik, ik, ik, en jij

Een half jaar geleden begon ik met schrijven. Ik wil delen waar mijn interesses liggen. Waar ik op let en waar ik hoop dat jij wat van kan leren. Ik behandel vragen die ik als vormgever krijg. Daarnaast schrijf ik wat technischer stukken over wat er eigenlijk nog meer schuil gaat achter jouw website. Ook deel ik mijn ervaringen met elektrisch rijden. IK IK IK IK, argh, nu ik het terug lees ergert het me dat er zoveel IK staat… Maar toch is er een wijze les gedeeld: Hergebruik je eigen content.

Wordt herkenbaar

Als we dan toch bezig zijn kunnen we er maar beter voor zorgen dat je content herkend wordt. Ontwikkel een stijl die bij je past. Een format. Zeker in video kan je dit goed hergebruiken. Motion graphics / titles / leaders zijn herbruikbaar. Dàt beetje extra aandacht zorgt voor de herkenning. Mocht je video ergens anders opduiken of gebruikt worden dan zit er wel mooi jouw sausje overheen.

Autoriteit bouwen

Terwijl jij uit liefde voor de ander en voor je vak je kennis deelt zal jouw site een plek worden waar men zich kan laven aan de content die jij deelt. Dat ene artikel, die ene vlog kan zorgen dat men je weet te vinden. Als ze dan eenmaal op je site zijn zullen ze zich kunnen verdiepen in je werk, je methodes en werkwijze. Is er een klik dan kan dit resulteren tot prachtige samenwerkingen. Ik zou zeggen: start met delen en bereik gelijkgestemden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *