Hoe organiseer je een workshop?

De vraag die bij mij eigenlijk kwam te liggen was; hoe promoot je een workshop. Als eerste reageerde ik met een aantal vragen waarna antwoorden me verschuldigd bleven. In dit relaas een kort overzicht waar je rekening mee mag houden.

How organiseer je een workshop?

Datum geprikt...

Goed de datum was geplant. Eerlijk gezegd waren het data. Een meerdaagse was het plan. Waar gaat het over, wie verzorgd wat en wat past er bij je doelgroep. Is er content voor drie dagen? Zo ja wat wordt het programma en wie doet wat. Globaal in blokken van twee uur.

Waarom een meerdaagse?

Was dat de feedback van mensen die eerder waren geweest of van mensen die juist eerder niet gekomen waren. Wat is de waarde die wij geven en wat zouden we dan vragen voor zo’n event. Is dit een prijs inclusief overnachting, eten etc. Of wordt het ‘bijboekbaar’?

Personeel

Hoeveel mensen verwachten we en wat is het minimum / maximum aantal deelnemers? Wat is een geschikte locatie? Kijk… als alles integraal wordt behandeld vraagt dat een zaal. Ga je verder in groepen dan hebben we meerdere ruimtes nodig of een manier om de ruimte op te delen zonder elkaar te storen.

Het gekozen onderwerp gaat bijvoorbeeld ook vaak over het persoonlijke vlak van de deelnemer. Hoe waarborgen we de ‘ruimte’ en vertrouwen? Wat willen we ze meegeven? – Belangrijk – wie doet welk onderdeel?

Promotie

Komt er een avond als voorloper op, waar we kort ingaan op het onderwerp, ons aanbod en bezoekers de mogelijkheid te geven om zich ter oriënteren en enthousiasmeren voor de drie-daagse? Of gaan we een webinar organiseren?

Planning

Goed we weten de drie dagen, dan is het goed om de avond te plannen die als een ‘funnel’ werkt om mensen te enthousiasmeren voor ons event. ‘Vroeg boek korting’?

Chinees plannen is mijn devies. Wanneer gebeurd wat? Wanneer delen we wat? Wie vragen we? Wie willen we bereiken? Is het belangrijk om alleen stakeholders van grote bedrijven te vragen of juist individuen?

De andere P’s

Eigenlijk zou het mooi zijn als alles al in kannen en kruiken is voordat je gaat beginnen met de promotie. Neem de tijd voor die promotie. Maar weet wel wat je wil promoten. Dat is echt het belangrijkste. Is dat verhaal nog niet rond dan is het moeilijk ‘pitchen’.

Conclusie

Het product staat in de stijgers en de bouwtekening lijkt nog niet af. Aan de tekentafel mag dit verder ontwikkeld worden. Een heleboel vragen dus die een antwoord nodig hebben om de communicatie eromheen vorm te geven. Wanneer er meer duidelijkheid is dan kunnen we agenderen. Met Covid-19 die op dit moment het nieuws bepaalt is het nu de tijd om op de achtergrond de cursus te ontwikkelen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *