Wat is het verschil tussen een blog en een artikel?

Wat is het verschil tussen een blog en een artikel

Een blog

Om meer zichtbaar te zijn op het internet kan je artikelen schrijven of een blog. Er zit wel een verschil tussen de twee. Een blog wordt gezien als een tekst tussen de 50 en 300 woorden. Ik adviseer eerder iets boven de 300 woorden te gaan zitten omdat de inhoud veel beter wordt begrepen door een zoekmachine. Er is in een dergelijke tekst ook meer structuur aan te brengen door middel van kop 1 (de titel) en kop 2 (tussenkopjes).

Een artikel

Een artikel is een tekst met meer dan 500 woorden. Met gestructureerde data kunnen we de berichten nog beter aanbieden aan de zoekmachines. De meningen over het gebruik van artikelen als content type lopen uiteen. Ze zouden meer gebruikt worden voor nieuws, officiële documenten, scripties/publicaties en door onderwijzende organisaties.

Wil je meer lezen over structured data? Bezoek dan de website: https://schema.org

LinkedIN

Op linkedIn heb je de mogelijkheid om artikelen te schrijven of bijdragen te plaatsen. Hoewel de zichtbaarheid van een bijdrage hogere cijfers lijkt te scoren zijn artikelen doorgaans op de lange termijn van meer waarde. Een bijdrage is vaak enkel een soort van status update met een verwijzing naar een interessant artikel of webpagina. Er is eigenlijk geen extra opmaak toe te voegen aan je bijdrage. Zelfs vette of cursieve tekst is niet mogelijk. De enige opsmuk is de afbeelding die opgehaald wordt uit de content van de bijgevoegd link waar je naar verwijzen wil.

Het is dus aan te raden om een goede uitgelichte afbeelding te gebruiken bij je eigen content zodat deze gebruikt wordt als de pagina gedeeld wordt.

Eigen ervaring tot nu toe

DISCLAIMER: Op moment van schrijven kan ik niet met exacte cijfers komen.
Bijdragen worden doorgaans meer getoond maar de ‘nieuwswaarde’ van een artikel lijkt groter. Het kan zijn dat wanneer je meer artikelen schrijft op LinkedIN je ‘autoriteit’ toeneemt waardoor jij je zichtbaarheid vergroot. Mocht jij andere ervaringen hebben, deels ze dan in een reactie onder aan het artikel.

Instagram

Een bijdrage op LinkedIN heeft eigenlijk net zoveel mogelijkheden als bij instagram. Geen tekstuele opmaak maar je kan wel heel gericht een afbeelding vormgeven. Dit is de kracht van dit medium. Het nadeel is dat links niet in een post geplaatst kunnen worden. Enkel in de bio van het account. Dit verklaard de term ‘link in bio’. Het betekend ook dat je aan de ene kant je de link in de bio elke keer aanpast of dat je op een speciale landingspagina komt waar je diverse vervolg links plaatst. Zo kan je altijd verwijzen naar de link in de biografie en op die pagina correct doorverwijzen naar een actie, artikel, evenement of een product.

Hashtags

Bij beide platforms is de # (hashtag) tegenwoordig van groot belang. Mensen kunnen namelijk naast personen ook interesse volgen. Dus wanneer iemand geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp en jouw content sluit daar op aan en gebruikt de juiste hashtag, dan breng jij als het ware nieuwe informatie naar de belangstellende.

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *