Grafische termen en definities [2/4]

User Interface en meer

Deel 2 - Grafische termen en definities.

 

Beginnen met vormgeven

Voordat we echt gaan vormgeven zorgen we ervoor dat alles een plek krijgt. We maken een wireframe. Low-fidelity wordt dit ook wel genoemd. Bij high-fidelity is alles prachtig vormgegeven met alles er op en er aan. Bij een wireframe ga je uit van één lettertype en monochroom ontwerp. Echt een basis ontwerp.

Klantreis

Wireframes; dit deel wordt vaak over geslagen. Resultaat is dat je dan vaak weer terug naar de tekentafel kan als je erachter komt dat iets niet klopt, past of enkel logisch is voor òf de vormgever òf de klant. De gebruiker zal je centraal stellen. De klantreis van de gebruiker is het belangrijkste.

Bedenk je hoe een gebruiker opereert.

  • Welke handeling is er nodig om van a naar b te komen.
  • Hoeveel stappen duurt het?
  • Is het gemakkelijk?
  • Is het logisch?

Kijk, ik vind vormgeven echt tof, maar het is tijdrovend als je stappen overslaat. Ik gebruik de wireframes om ze met de klant door te nemen. Zo controleren we de klantreis. Als alles op de juiste plaats staat kan het echt vormgeven beginnen.

Ingevlogen visie

Het wil wel eens gebeuren dat ik betrokken wordt bij een project wat al draait of waar men al mee begonnen is. Ik zal vragen stellen om de gemaakte keuzes te doorgronden en door mijn nieuwe ‘look’ kan ik allicht dingen verbeteren. Ik zeg niet dat ik alles wil veranderen maar ik help graag in het vergemakkelijken van de klantreis.

De term ‘dat deden we voorheen ook al zo’ werkt voor mij als een rode lap. Ik zeg altijd: “Het is nooit te laat om opnieuw na te denken hoe je content kan aanbieden. Het is alleen meer werk om achteraf het fundament van het gebouw aan te passen.”

Wat ga je testen?

De wireframes kan je op de computer doen maar ik prefereer de schetsen met mijn remarkable of schetsend op papier. Het helpt me om gefocust te blijven. Op de computer leidt ik me al snel af. Ander kleurtjem lettertje en formaat etc…

De klantreis neem ik in wireframes door met de klant maar het testen met de gebruiker doe ik met meer visueel opgetuigd werk. Met afbeeldingen, figuren, lettertypes die al bij de stijl van het bedrijf past. Hoe dat verder gaat lees je in een volgend blog.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *