Het Coronavirus doet ons leren communiceren

We leven in een uitdagende tijd die zeker veranderingen meebrengt. Als beeldkunstenaar begrijp ik goed dat jij allicht ook reflecteert op waar je mee bezig bent. In dit artikel even wat huishoudelijke mededeling, moment van reflectie en een opening tot samenwerken.

Corona Update Informatie Vanbrent

Vanbrent Bereikbaar

Vanwege mijn ‘vrije beroep’ werk ik doorgaans al op afstand. Vanbrent is in deze tijden dan ook gewoon (digitaal) bereikbaar.

We leren handen wassen, hoesten in onze elleboog en houden anderhalf meter afstand. We geven onze kinderen onderwijs thuis en herontdekken onze tuin. We gebruiken TEAMS om te borrelen, ZOOM om te vergaderen en Skypen met onze ouders om contact te houden.

Veranderen schuurt

Met het sluiten van scholen, horeca en praktijken staan we ineens stil. We proberen contact te zoeken met dat wat ons beweegt. We mogen weer leren communiceren. We merken dat we de intonatie missen bij e-mail. Weten woorden moeilijker te wegen of te interpreteren. We zijn (misschien) uit ons doen omdat het anders gaat en in een ander tempo dan dat we gewend zijn.  Vandaar dat ik denk dat dit het moment is om weer eens te kijken naar hoe wij communiceren.

Hoe duidelijk is jou communicatie?

Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om eenduidig te communiceren. Van mezelf ben ik erg gevoelig voor taal. Ben geen Neerlandicus maar heb soms moeite met de woordkeuzes van anderen als het me niet concreet genoeg is. “Ik heb een goed gesprek gehad”. Betekent dit dat er naar je geluisterd is? Of dat jij zendtijd had? Was er een dialoog of monoloog. Wat is ‘goed’. Subjectief toch?

Mag het wat concreter?

Om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken doen we doorgaans ons best om ‘vaag’ of in het ‘midden’ te blijven. Ja misschien is je beroep niet zo concreet, of weet jij niet goed je te uiten. Ik ben er van overtuigd dat als jij jezelf bent de mensen aanhaken die met je willen samenwerken.

Je hoeft niet meteen een elevator pitch neer te leggen of in drie zinnen  vertellen wat je doet. Denk maar eens naar wat voor praktijkvoorbeelden je kan geven om beelden neer te zetten wat je doet. Kom je er niet uit, laat dan iemand over jou (en of je werkwijze) schrijven. Testimonials / aanbevelingen versterken jezelf (goed voor je ego) en je boodschap (heel duidelijk).

Vragen die je doen nadenken

Aan de hand van onderstaande vragen wil ik je uitdagen om eerlijk te zijn.

  • Wat is het wat je wil vertellen en hoe doe jij dat nu?
  • Als jij kijkt naar je website, je folder, je producten, je presentatie (van PowerPoint tot flyer)… hoe divers is dit dan vormgegeven?
  • Waar ben jij trots op?
  • Wat zou jij willen herzien?

Je zou dezelfde (kritische) vrienden of klanten kunnen vragen hoe ze jou zien. Wat ze vinden van je uitingen. Zit er lijn in je taal, je beeld; je verhaal?

Komt het verhaal wat jij vertelt (nog) over?

Wil jij met mij stil staan bij je bedrijf en door bewegen in een (vernieuwde) richting die ervoor zorgt dat jou DNA zichtbaar is in al je communicatie. Zo trek je altijd de juiste klant. Een veelbelovend vooruitzicht als je het mij vraagt.

Coronavirus doet ons leren communiceren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *